Parragh László szerint a győri Audi-gyár csütörtök óta sztrájkoló dolgozói erősen rongálják a Magyarországról alkotott befektetői képet, amely eddig megbízhatóságot és kiszámíthatóságot mutatott. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Világgazdaságnak nyilatkozott: szerinte a győri sztrájk a lehető legrosszabb pillanatban zajlik, ugyanis a németországi autóipar nincs könnyű helyzetben, a helyi szakszervezetek pedig erős nyomást gyakorolnak a gyártókra, hogy vigyék haza a külföldi termelési kapacitásaikat. Ehhez a követeléshez jó érv a magyarországi Audi-üzem leállása. Parragh úgy látja, hogy ezzel a visszaütő hatással vagy nem számolnak a győri szakszervezeti vezetők, vagy nem érdekli őket.
A kamara első embere mindezek mellett úgy látja, hogy a jövőbeli magyarországi autóipari beruházások esélyét egyértelműen csökkenti a győri helyzet, de szerinte ez nem érinti a BMW debreceni projektjét. A Világgazdaságnak nyilatkozva aggódott az „árak esetleges megborulása miatt is”, szerinte ugyanis azt a teljes termelési lánc megérzi majd. Minderre abból következtet, hogy több magyar Audi-partner is arról számolt be az iparkamarának, hogy egy ilyen esetben a konszern a beszállítói árak csökkentését akarja majd elérni, miközben ezeknek a cégeknek ugyanúgy szembe kell nézniük a bérfejlesztésekkel.
Parragh László egyébként túlzónak tartja a győri szakszervezet követeléseit. – Elszaladt velük a ló. A bérfelzárkóztatás pártján állok, de ezt csak megfelelő tempóval lehet végigvinni, nagy ugrásokkal nem, mivel ezt nem követi le a termelékenység és a hatékonyság – nyilatkozta.
Az elnök a 8 százalékos minimálbér-emelést viszont kevesli, annak ugyanis szerinte két számjegyűnek kellene lennie, de úgy véli, hogy ezt a piac úgyis ki fogja kényszeríteni. A sztrájk következtében fellépő károkat a GDP-hez viszonyítva egyelőre ezrelékes nagyságrendűre becsüli, azt viszont kiemelte, hogy a munkabeszüntetés multiplikátor hatásaival is számolni kell. „Nincs autógyártás, nem készülnek motorok, a beszállítók termelése is leállt, ami problémát okoz a készletezésben, a finanszírozásban és a munkaerő foglalkoztatásában is” – sorolta.
Parragh László véleményével cseng egybe Bauer Tamás, a Demokratikus Koalíció korábbi alelnöke, egykori SZDSZ-es parlamenti képviselő véleménye. Szerinte „tévedés”, hogy „a magyar ellenzékben egyesek lelkesednek az Audi munkásainak sztrájkjáért, példaképül állítják mások elé”. Bauer úgy látja, hogy önmagában az „biztosan nem elég ok az elhúzódó sztrájkra” hogy a győriek kevesebbet keresnek, mint az Audi más visegrádi országbeli gyáraiban, nem is beszélve a belgiumi gyárról”.
Az egykori SZDSZ egykori országgyűlési képviselője szerint „az olyan igényt pedig, hogy a multik itt is fizessenek annyit a munkásoknak, mint az anyaországban, az ellenzéknek nem érdemes felkarolnia. Mert akkor a multinak nem érdemes idejönnie. És nem is fog. És mi fogunk rosszabbul élni”.
Bauer Facebook-bejegyzését szinte pontosan ugyanazzal a gondolattal zárja, mint amit Parragh is megfogalmazott: „És ha Győrben nem rendeződik gyorsan a konfliktus, akkor az Audi a következő nagyobb fejlesztést esetleg nem Győrben, hanem valamelyik másik telephelyén valósítja meg. Már attól is mi fogunk rosszabbul élni.”
Időközben az Azonnali arról ír, hogy Győrben hétfő késő estig zajlottak a bértárgyalások, ennek során a munkáltató újabb ajánlatot adott a sztrájkolóknak, míg a szakszervezet két új javaslattal állt elő, de ezúttal sem született megegyezés. Szimacsek Tibor, az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökségi tagja arról beszélt a portálnak, hogy várhatóan az Audi mediátor segítségét fogja kérni a vita rendezésére.
Korábban írtuk: a múlt csütörtökön, az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHSZF) szervezésében indult, 18 százalékos béremelés érdekében indított munkabeszüntetés kezdete óta az érdekképviselet vezetői mindennap nyilvános gyűlésen tájékoztatják a dolgozókat a tárgyalások állásáról. A munkabeszüntetést az autógyár egyre több munkavállalója támogatja, a jármű-, valamint a motorgyár mellett most már az ipari parkban található logisztikai központban is leállt a munka, így mind több kamion hiába várja, hogy megpakolják.
A Győrben készülő motorok hiánya miatt pedig már az Audi ingolstadti gyárában is állnak a gyártószalagok hétfőn és kedden.