Robotokkal készítik az állateledelt Bükön

Robotokkal készítik az állateledelt Bükön

Ipari robotok a büki Purina-gyárban (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Gondolták volna, hogy tavaly márciusban, az első lezárások idején az emberek nemcsak toalettpapírból és kenyérlisztből spájzoltak be, hanem állateledelből is? Az ezzel foglalkozó iparág a koronavírusjárvány egyik haszonélvezője lett: sokkal gyorsabban nőtt, mint a többi szegmens. Jelenleg itthon évente nagyjából 120 milliárd forintot költünk a házi kedvencek táplálására.

Macskás nemzet vagyunk, szakértői becslések szerint ugyanis 2,3 millió macska él a háztartásokban, szemben a kétmillió kutyával. Mindezt egy gyárépület tárgyalójában hallottam – a Nestlé meghívására néhány kollégával egyetemben elutaztunk Bükre, ott működik Európa egyik legnagyobb állateledelgyára. A Purina hamarosan még nagyobb lesz: egy ötvenmilliárdos fejlesztés hatására jövő tavasszal már naponta 70 kamionnyi késztermék indulhat majd útnak a világ több mint ötven országába. Szó szerint kutya- és macskaeledel-nagyhatalom vagyunk, köszönhetően a gyárban jelenleg dolgozó csaknem ezer embernek (tavaszra még nő a létszám százhatvannal) és ötven ipari robotnak. (Ha az új részleget is átadják, évente több mint 1,7 milliárd adag nedves tápot tudnak elkészíteni.) A termelésének 85 százalékát külpiacokon értékesítő büki gyár több mint 450 milliárd forint értékben exportált állateledelt 2011 óta.

Laikus számára is érdekes egy ilyen gyárlátogatás. Már az utazás szervezésekor elkérték a cipőméretem – vadonatúj munkavédelmi papucsot kapunk, hogy ne hurcoljunk be a gyártósorra semmilyen vírust vagy baktériumot. Alaposan be kell öltözni, nem viselhetünk sem rövid ujjú pólót, sem rövidnadrágot: köpeny, láthatósági mellény, hajháló (a szakállasoknak szakállháló), munkavédelmi szemüveg, sisak, a külön részlegekre eltérő színű kesztyűk. És alapos kézmosás minden egységbe való be- és kilépéskor. Ez a gyár a Nestlé azon ritka egysége a világon, ahol száraz és nedves állateledel is készül, egymástól elkülönített épületekben. Vannak olyan részlegek, ahol alig látni embert, a munkát a nap 24 órájában fáradhatatlanul dolgozó ipari robotok végzik el.

A büki gyárat 1998-ban vette meg a Nestlé, azóta befektettek csaknem százmilliárd forintot (a tavaly ősszel elkezdett fejlesztés a magyar élelmiszer- és feldolgozóipar legnagyobb beruházása az elmúlt évtizedben), és hamarosan ott fognak tartani, hogy naponta 5 millió termék hagyhatja el a gyárkaput.

Az alapanyagok 50 százalékát jelenleg hazai beszállítóktól veszik (évente csaknem 6 milliárd forint értékben), és a minőségre jellemző, hogy amikor megkóstoltam a tálkákba kitett különféle liszteket, a mellettem álló állatorvos megnyugtatott, nem kell aggódnom, mert akár emberi fogyasztásra is alkalmasak. Az üzemben nincs kellemetlen szag sem – a húsok is mélyfagyasztva érkeznek a gyártósorokhoz.

Külön tudomány az új termékek kifejlesztése: a Nestlé franciaországi kutatóközpontjában okosnyakörvet viselő macskák döntik el, hogy mi lesz a menü a következő években. A kütyü pontosan méri, hogy a gazdája mikor, miből és mennyit fogyasztott, és az így összegyűjtött információk alapján fejlesztik ki az új ízeket. A kutyák kevésbé válogatósak.

Beszéljünk egy kicsit a hazai szokásokról – a felmérések szerint a magyar az egyik legállatszeretőbb nemzet Európában, a háztartások harmadában van legalább egy házi kedvenc. Ugyankkor a hazai kutyák és macskák „kalorifikus lefedettsége” csak 40 százalékos – ez a furcsa szakkifejezés azt méri, hogy az állomány hány százalékának táplálására elég a boltokban megvásárolt eledelmennyiség. Magyarán a házi kedvencek többsége még mindig háztartási maradékon él, vagy magának kell levadásznia a napi betevőt – erről például a falvakban élő macskák kemény történeteket tudnának mesélni. A hazai piacban tehát bőven van tartalék – Nyugat-Európában ez a mutató a macskák esetében például 90 százalék. A világon egyébként szinte mindenhol az a jellemző, hogy a gazdik többet költenek a macskáikra, mint a kutyákra.

A koronavírus-járvány és a otthonról végzett munka hatása is, hogy megnőtt a háztartásokban a házi kedvencek aránya – különösen a kijárási korlátozások idején volt népszerű a menhelyről hazavitt kutya, amivel ki lehetett menni az utcára sétálni.

Ha már a gazdiknál tartunk: mivel a háziállatoknak mindegy, eddig főként miattuk voltak színesek az állateledelek. A cég büszke arra, hogy kizárólag természetes színezékeket használ, és kutatják azt is (ez az igény is a vegetáriánus-vegán gazdák felől jelentkezett), hogyan lehetne alternatív fehérjeforrássokkal pótolni a kisállatok húsigényét. A társadalomban tapasztalható trendek ugyanis rövid időn belül megjelennek a házi kedvenceknél is, bár utóbbiak nem biztos, hogy mindig örülnek a változásnak. Ilyen fontos trend a környezetvédelem is – a Purina azt vállalja, hogy 2025-re az összes csomagolóanyaga újrahasznosítható lesz.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/40. számában jelent meg, október 1-jén.