Soha nem fogyott még ennyi benzin Magyarországon, mint az elmúlt egy évben

Soha nem fogyott még ennyi benzin Magyarországon, mint az elmúlt egy évben

Benzinkút a befagyasztott benzinárak után (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Minden korábbinál több üzemanyag fogyott az elmúlt egy évben, ami jórészt az üzemanyagárstopnak köszönhető. A megnövekedett kereslet miatt a jövedéki adóból is nagy bevételre tett szert az állam, az első öt hónapban 263 milliárd forintot – idézte a Napi.hu cikkét a Telex.

Az összeállítás szerint a keresletet a tavaly novemberben bevezetett 480 forintos hatósági árstop dobta meg markánsan Oroszország február 24-én indított Ukrajnával szembeni invázióját követően. A NAV statisztikái szerint a hazai kutak benzinforgalma márciusban 31 százalékkal emelkedett éves bázison, amely rendkívül magas szám, ennél csak 2021 áprilisában láthattunk komolyabb emelkedést, de ott a járvány miatti alacsony bázis volt az ok. Az áprilisi 19,3 százalékos és a májusi 10,3 százalékos többlet is szokatlanul magas.

Májusban 189,6 millió liter benzin fogyott, amely több mint a 2019 augusztusi, vagyis nyári főszezoni mennyiség (186,2 millió). Mostanra a 12 havi gördülő (az adott és a megelőző 11 hónap adata) magyar benzinfogyasztás 2 milliárd liter fölé ment, amelyre korábban nem volt példa – írj a Napi.hu. A gázolaj esetében még látványosabb a változás. Márciusban majdnem 36 százalékkal nőtt a fogyasztás, majd 21 százalék és 28,4 százalék volt az éves bázisú többlet. A májussal végződő 12 hónapban több mint 4 milliárd liter gázolaj fogyott, amely szintén példátlan Magyarországon. Az évesített üzemanyag-fogyasztás idén májusban meghaladta a 6,1 milliárd literes összeget, amely rekorddöntés. Az állam közben csak az üzemanyagok jövedéki adójából 262,9 milliárd forintot keresett az első 5 hónapban, amely 6,7 milliárddal több mint egy éve ilyenkor.

Közben vasárnap a MOL magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Portfoliónak arról beszélt, pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad, mivel több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi helyzet Ratatics Péter öt okot sorolt fel ezzel kapcsolatban:

• Az ársapka, ami miatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. Így az ország csak a MOL-ra számíthat, ami azt jelenti, hogy egy komolyabb fennakadás vagy műszaki hiba esetén a stratégiai készletekre kell majd támaszkodni, ezek szintén végesek.
• A nyár mindig egy nagyobb forgalmú időszak, jellemzően 30-40 százalékkal nő a kereslet.
• Óvatosságra intő jel, hogy az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány.
• A helyzetet súlyosbítja, hogy a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült.
• Fontos az is, hogy a finomítókban rendszeresen karbantartásokat, leállásokat kell végezni. Ez a normál üzemmenet része. Így a MOL-ban is meg kell csinálni a kötelező karbantartásainkat is: Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy augusztusban harmadára esik vissza a dízel termelés.