Szép csendben, de megindult az elbocsátási hullám az autóiparban

Szép csendben, de megindult az elbocsátási hullám az autóiparban

Kecskeméten készült Mercedes kompakt személyautók a Mercedes-Benz gyárában 2016. május 24-én (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Magyarországot sem kerülik el az autóipari leépítések, amelyeket egyelőre nem a kereslet csökkenése, hanem a termelés racionalizálása indokol. A kecskeméti Mercedes – lemásolva a győri Audi és néhány beszállító lépését – úgy csökkenti a dolgozói létszámot, hogy nem hosszabbítja meg a lejáró szerződéseket, illetve a távozó emberek helyére nem vesz fel új munkaerőt.

A Mercedes ugyan néhány munkatársától megválik, de ez nem jelenti azt, hogy tömeges leépítés venné kezdetét – mondta a Magyar Hangnak László Zoltán, a Vasas Szakszervezet elnöke annak kapcsán, hogy a kecskeméti üzem több eddigi munkatársának szerződését nem hosszabbítja meg. A gyár közlése szerint sincs szó tömeges leépítésekről: egyedi esetekben döntöttek a munkaviszony felmondásáról, amelyek az egyes gyártási folyamatok optimalizálása révén elért hatékonyságnövekedéssel függenek össze.

A szakszervezeti vezető felhívta a figyelmet, a Mercedesnél csakúgy, mint más autóipari cégnél passzív leépítés zajlik. Ez azt jelenti, hogy nem hosszabbítják meg a határozott idejű szerződéssel alkalmazottak munkaviszonyát, a természetes fluktuációval kilépők, illetve a nyugdíjba vonulók helyére nem vesznek fel új dolgozókat. A kölcsönzött munkaerőt részben vagy teljesen leépítik, esetleg technológiával pótolják az élőmunkát.

– Egyelőre minden autógyártó és autóipari beszállító kivár, mert nem tudni, mi következik a robbanómotoros időszakot követően, azaz melyik technológiába érdemes fektetni

– fogalmazott a szakszervezeti vezető, aki szerint bár egyelőre még nem fenyeget a nagyobb mértékű leépítés, de arra számítanak, hogy ez is be fog következni.

Csath Magdolna: A BMW nem hazánk, hanem saját versenyképességét növeli | Magyar Hang

A BMW-gyár magyarországi letelepedésével túlságosan függeni fog a magyar gazdaság a járműipartól, ami igen nagy veszélyt jelent. A beruházás a BMW versenyképességét növeli, s nem az országét, hiszen nem tudásalapú magyar munkahelyeket jelent.

László Zoltán arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben az autóiparban leépítések zajlanak, azaz magyar dolgozókat küldenek el, külföldi munkavállalókat továbbra is alkalmaznak ezekben a gyárakban. A magyar munkaerő védelmében szükségesnek tartanák egy olyan országos átképzési rendszer megszervezését, amely megteremtené az átjárást például az autóipar és a közlekedési vállalatok között. Jelenleg ugyanis az utóbbi területen igen komoly munkaerőhiány van, a két terület között viszont szinte egyáltalán nincs átjárás. Ehhez azonban komolyan felfejlesztett felnőttképzésre és tudatosan felépített országos programra lenne szükség.

Jobb oktatás helyett presztízsberuházásokra költünk | Magyar Hang

Az elmúlt hetekben csak úgy záporoztak a brüsszeli figyelmeztetések, eljárások, és jelentéstervezetek Magyarországra. A sort az Európai Parlament állampolgári jogi és igazságügyi bizottságának jelentése nyitotta meg - ebben a jogállamiság kapcsán fogalmaztak meg aggályokat -, és egy súlyosabb gazdasági intés zárta. Utóbbiban azt veti az Európai Bizottság a kormány szemére, hogy túlköltekezett, ezért már idén megszorító intézkedéseket kellene hoznia.

– Az ilyen irányú fejlesztéshez szükséges erőforrásokkal kizárólag a kormány rendelkezik. Ha elindul az országos átképzési rendszer fejlesztése, abban a Vasas Szakszervezet készséggel vesz részt – hangsúlyozta László Zoltán.

A mostani bejelentés nem egyedülálló hiszen tavaly október végén már a győri Audi-gyár kapcsán is 1200 fős leépítésekről jelentek meg hírek. Akkor a gyár cáfolta az értesülést, mondván, mindössze arról van szó, hogy nem hosszabbítják meg a lejáró munkaszerződéseket. Emellett az Eckerle Automotive Zala Kft. autóipari cég is több mint 220 munkahely megszűntetését jelentette be tavaly decemberben.

A tendencia világszerte is megfigyelhető, hiszen a Bloomberg elemzése szerint világszerte 80-100 ezer munkahely szűnik meg világszerte az autóiparban, Németországban pedig a Daimler-Benz és az Audi összesen 20 ezer állás megszüntetéséről számolt be tavaly november óta. A Német Autógyártók Szövetségének számításai szerint pedig az önvezető járművek és az elektromos autók elterjedésének köszönhetően az elkövetkező évtizedben hozzávetőlegesen hetvenezer autóipari munkahely szűnhet meg.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.