Múlt pénteken könyvtáraztunk pár órát, és összeszámoltuk, hogy alsó hangon számolva is 440 millió forintot költött a kormány az adófizetők pénzéből decemberben a három országos napilap nyomtatott számaiban megjelent hirdetésekre. Ebből jelentős összeget a Boldog Karácsonyt! hirdetésre szántak: decemberben a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap és a Népszava napilapokban összesen 68 teljes újságoldalon keresztül üzenték ugyanezt.
Valami zavar lehetett az erőben, mert négyszer túl későn, az ünnepek lejárta után jelentették meg a jókívánságot: december 27-én két oldalon is a Népszavában, 27 és 28-án pedig a Magyar Nemzetre keresztelt újságban. Persze az is lehet, hogy 2020 karácsonyára gondoltak, kissé korán, kiszórva az ablakon 9,4 millió forintot.
Lapunk a Kantar Média segítségét kérte, hogy reklámfigyelő szolgáltatásuk alapján mondják meg, mennyit költhetett a kormány a karácsonyi jókívánságra. A válaszuk csütörtökön érkezett meg és megdöbbentő számokat tartalmaz: a cég által figyelt sajtótermékekben (tehát még ez sem a teljes lista!) 2019 decemberében a „Boldog Karácsonyt” nyomtatott hirdetés 484 alkalommal jelent meg, listatáron 1,2 milliárd forintért.
Az általuk figyelt televízió csatornákon 569-szer látták ezt a reklámot, ez listaáron 960 millió forintos költséget jelent. A cég megjegyzi: a valós költség a listaárnál akár nagyságrendekkel is kevesebb lehet.
Ez viszont a kevéssé valószínű forgatókönyv – lapunk úgy tudja, a kormány nem szokott alkudni a hirdetések árából, hiszen ez egy burkolt támogatási forma, tehát az az érdek, hogy minél hamarabb minél több pénzt ki tudjanak tolni a baráti sajtónak.
Ünnepek után, 9,4 millióért kívánt boldog karácsonyt a kormány | Magyar Hang
Alsó hangon számolva, összesen mintegy 440 millió forintot költöttek az adófizetők pénzéből decemberben a három országos napilap nyomtatott számaiban megjelent hirdetésekre.
Ezt a verziót erősíti az is, hogy például a Magyar Hírlap december 10., 12., 13.-i számaiban, tehát ugyanabban a lapban háromszor kívántak boldog karácsonyt, azt gyanítva, hogy az olvasók szenilisek, és pár újságoldal áttekintése után újra és újra arcukba kell tolni az üzenetet, hogy megjegyezzék.
A saját olvasói megalázásának műfajában a Népszava a csúcstartó: december tizenkettedikén, csütörtökön és másnap, pénteken egyaránt négy-négy teljes újságoldalon hozták a kormány karácsonyi jókívánságát az összesen húsz oldalas kiadványban. Mindezek fényében nehéz elképzelni, hogy az állam által megbízott hirdetési ügynökség kőkemény üzleti alkut folytat a kiadóval a hirdetések áráról, majd megrendel egy lapszámon belül négy oldalt ugyanarra a hirdetésre.