Tömeges hiba a behajtócégnél?

Tömeges hiba a behajtócégnél?

Fotó: Magyar Hang

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Egy átlagos háztartás számára a leghétköznapibb dolgok között szerepel a rezsi- és egyéb számlák befizetése. Ezekből – az igénybe vett szolgáltatások számától függően – akár havonta öt-tíz, netán még több is lehet. A legtöbben így talán meg sem lepődnek, ha néhanapján fizetési felszólítás is érkezik, amely egy-egy elmaradt befizetésről árulkodik. Megszokhattuk, hogy a közmű- és távközlési szolgáltatók könyvelése percre kész, így akár a legtöbb esetben hihetünk is a fizetési kötelezettségről szóló tájékoztatásoknak.

Más a helyzet, ha a felszólítás nem valamely szolgáltató ügyfeleként ér bennünket, hanem egy követeléskezelőtől. Ez úgy lehetséges, hogy szolgáltatónk eladja jogos, vagy annak vélt követeléseit egy kimondottan behajtásra szakosodott cégnek. Innentől kezdve pedig ez utóbbi vállalkozás felé van tartozásunk, ha tudunk róla, ha nem.

Történetünk főszereplője az Intrum Justitia követelésbehajtó társaság és a Telenor. No meg az az akár több száz, netán több ezer egykori Telenor-ügyfél, aki az elmúlt hetekben néhány ezer forintos fizetési felszólítást kapott az Intrumtól, és akik egyöntetűen úgy érzik, közönséges lehúzásról, átverésről van szó. Az internetes fórumokon olvasható első panasz áradatok július utolsó hetében jelentek meg, de lapunkat is többen keresték meg azzal, hogy az Intrum Justitia olyan, sok évvel ezelőtti számlatartozást próbál behajtani, amelyről korábban semmilyen értesítést nem kaptak a távközlési cégüktől. Ráadásul rendszerint csak hosszas telefonálás, utánajárás után sikerül kideríteni, pontosan miféle tartozásról van is szó. Az ügyben ugyanis – állítják a panaszosok – finoman szólva nem együttműködő a fenyegetőző behajtó cég. A Telenor ügyfélszolgálatán pedig a megkeresésekre többnyire széttárt karokkal reagálnak, mondván, a követelés eladva, az ügy új gazdája az Intrum.

Sokan ennek ellenére is utánamentek a néhány ezer forintos követeléseknek, és igen meghökkentő esetekre derült fény: a Telenortól legalább azt sikerült megtudni, mely telefonszámhoz köthető a tartozás. Többször fordul elő olyan, hogy már évek óta nem volt annak a személynek a nevén a telefonszám, akit felszólítottak, de kapott olyan ember is levelet, aki – állítja – soha nem volt Telenor-ügyfél.

Némi huzavona után egyébiránt az Intrum is közöl adatokat (ez jogszabályban rögzített kötelezettsége), amelyekkel már könnyebb a dolga az adósnak. Többször ki is derült, hogy az Intrum olyan hónap számla-elmaradását követeli, amelyiket az ügyfél idejében fizetett. Az esetek sorában találni öt évnél régebbi, azaz már elévült követelést. Sokan értetlenségüknek adtak hangot amiatt is, hogy a Telenornál úgy szűnhetett meg előfizetésük, hogy a végelszámoláskor nem jeleztek semmilyen tartozást, és arról később sem kaptak értesítést. Több, közvetlenül a Telenor-szerződés felmondása után megállapított követelésről is beszámoltak a fórumozók.

Kérdéseinkkel megkerestük mind a Telenort, mind pedig az Intrum Justitiát. A két cég – ahogy az várható volt – egymásra mutogat. Az Intrum azt közölte, „tudomásuk szerint” minden átvett követelés jogilag megalapozott, de ezzel kapcsolatos kérdéseinkkel forduljunk a Telenorhoz. Jelezték azt is, hogy a jogszabályoknak megfelelően járnak el, és igyekeznek az ügyfelekkel közösen megoldást találni a tartozások kezelésére.

A Telenor közlése szerint csak számlával igazolható követeléseket adott át az Intrumnak is. Amivel tehát arra utalnak, hogy az Intrumnál lehet zavar. A szolgáltatótól választ kaptunk arra is, miként lehetséges, hogy szerződés megszűnése után tartozás áll fenn. Mint megtudtuk, ha a szerződés megszüntetése, illetve a számhordozás időpontja nem esik egybe a számlázási ciklus zárásával, úgy tört havidíj keletkezik. A Telenor az ügyfelek észrevételeivel szemben állítja: ezt a végszámlát minden esetben eljuttatják az ügyfeleknek. A távközlési cég jelezte azt is, hogy van tudomásuk a tömeges panaszokról, ezért felvették a kapcsolatot az Intrummal, és igyekeznek mindenben segíteni a vitás ügyek rendezését.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 14. számában jelent meg, 2018. augusztus 17-én. Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 14. számban? Itt megnézheti Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon.