Szeptember 2-án medertisztítási és -építési munkálatok kezdődnek abban a csatornában, amely otthont ad Magyarország konténertermináljának – ezt a trieszti kikötői hatóság közlése nyomán – közölte a hvg.hu.
A munkák miatt az érintett területen és annak közelében hajózó járműveknek 2025 december 31-ig fokozott óvatossággal kell közlekedniük, minimum 50 méteres távolságot tartva a munkát végző járművektől. Miután a kikötői hatóság illetékes bizottsága hozzájárult a tervek, illetve a koncessziós terület módosításához, a meder- és rakpart-kialakítási munkálatok is már ennek megfelelően kezdődnek el.
Az új tervek egyik fő változása, hogy a rakpart elejéről hiányzik az a kiszögellés, móló, amely Ro-Ro-rendszerű hajók (uszályok, kompok) fogadására lenne alkalmas. A rakpart egyenes vonalban fut majd végig. Ráadásképp a koncessziós terület mérete 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökken. A lap szerint emögött az lehet, hogy Magyarország és az állami Adria Port Zrt. nem kikötői területet, hanem csak kikötői koncessziót vásárolt Triesztben. A koncesszió 50 évig, 2074-ig érvényes.
A területen a tervek szerint logisztikai központ létesül. Az olasz szaksajtóra hivatkozva a hvg.hu azt írta, hogy a beruházás összértéke 206,4 millió euró, vagyis nagyjából 81 milliárd forint lesz.
A lap emlékeztet arra, hogy a tényleges fejlesztésben semmi előrelépés nem történt az elmúlt öt évben. Azt pedig nem lehet tudni, hogy miként fog megtérülni az üzlet, a piaci vállalkozások miért vennének igénybe egy kicsi, a konkurenseinél jó eséllyel drágábban üzemelő kikötőt.