Az intézkedés ellenére tehát továbbra is kialakulhat üzemanyaghiány, nem sokat javul a folyó fizetési mérleg (és a forint) helyzete, nem nő a kiszámíthatóság, viszont nő az infláció, és nőnek a kormányzat bevételei – állapította meg Zsiday Viktor befektetési szakértő vasárnapi blogbejegyzésében az üzemanyagárstop korlátozása kapcsán.
Ismert, Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter szombaton negyed 12-kor jelentette be, hogy déltől csak magánszemélyek járművei tankolhatnak rögzített, 480 forintos áron, vagyis céges autók nem (kivéve a taxisok).
Zsiday Viktor azt írta, hogy bár a céges autók egy része valójában magánhasználatban van, de jellemzően azért inkább céges ügyintézést folytatnak vele, ez pedig nem nagyon fog csökkenni a magasabb üzemanyagárak miatt. A legfontosabb hatás, a fogyasztáscsökkentés várhatóan csak nagyon kis mértékben fog tehát megvalósulni. Az üzleti bizalmat viszont tovább rombolja az új bejelentés, „mert láthatóan kapkodás zajlik: senki sem tudhatja, hogy holnaptól melyik szabályozást hogyan módosítják, a kiszámíthatóság alacsony marad.”
Ráadásul, továbbra sem éri meg behozni Magyarországra feldolgozott termékeket, mert csak annyi változott hogy nem nagyon nagy, hanem szimplán nagy veszteséggel adná el a terméket a kereskedő. Az intézkedés valós hatása mindössze annyi, hogy megemeli a vállalkozások költségeit, amit azok továbbhárítanak, tehát inflációt generál, miközben megemeli a Mol profitját, amit azonban a különadó emelésével el is vesz a kormány. Hozzátette: azt is mondhatnánk, hogy ez egy indirekt adóemelés, amit a vállalkozások fizetnek.
Zsiday Viktor szerint az árrögzítés szinte minden esetben káros, gazdaságtorzító, jellemzően szociálisan igazságtalan, és hosszabb távon hiánygazdasághoz vezet. Az üzemanyagokkal is pont ez a helyzet: legjobb lenne azonnal, teljes mértékben eltörölni az értelmetlen árszabályozást – a szociálisan valóban rászorulókat pedig direkt módon kellene támogatni.