Új repülőjárat indul Budapestről Kolozsvárra

Új repülőjárat indul Budapestről Kolozsvárra

Kilátás Budapestre az Embraer pilótafülkéjéből (Fotó: Aeroexpress Regional)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Cikkünk élesítésével nagyjából egy időben száll fel a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről egy vadonatúj légitársaság első járata Kolozsvárra. Ezzel egy jó ideje tátongó piaci rést sikerül betömni – ugyan volt időszak, amikor a Malévnak napi két járata is volt Erdély legfontosabb városába, ám a magyar légitársaság csődje után ez a desztináció gyakorlatilag eltűnt a kínálatból. Az Aeroexpress Regional harminc személyes, Embraer 120 ER típusú gépe hltfőn lerepül két abszolút újdonságot is: a Kolozsvár–Debrecen és a Debrecen-Marosvásárhely oda-vissza járatot. 

Kolozsvár nem csak nekünk, magyaroknak fontos – a város Románia informatikai fellegvára lett, gazdasági potenciálja lassan Bukarestével vetekszik, és az Avram Iancuról elnevezett nemzetközi repülőtere a koronavírus előtti utolsó teljes évben csaknem hárommillió utast szolgált ki. A számok azt mutatják, az idei forgalom megdönt minden rekordot – júliusban több mint 1,3 millió utas fordult meg náluk, és ez több mint négyszerese (!) a rekordév, 2019 júliusi statisztikájának. Budapesti járatot mostanában hiába kerestünk – a magyar fővárosból legközelebb Marosvásárhelyre repül heti ötször a Wizz Air.

Pedig már 2018 februárjában az volt a hír a Malév háza tájáról, hogy a nyári menetrendtől napi két járatot biztosítanak Budapest és Erdély legfontosabb gazdasági és kulturális központja, Kolozsvár között. Románia a Malév egyik legfontosabb stratégiai piaca volt, ahová akkoriban négy célállomásra – Bukarest, Temesvár, Marosvásárhely és Kolozsvár – hetente összesen 56 járatot üzemeltetett. A nemzeti légitársaság a járatokat előbb a saját Fokker 70-es, és a Carpatair-től bérelt Saab2000-es típusú repülőgépekkel üzemeltette, aztán jöttek a képbe a BASe Airlines Zrt. kisebb kapacitású gépei.

Utóbbi azért is érdekes, mert az 1991-ben alapított BASe áll az Aeroexpress Regional mögött is. Az új járatokat úgynevezett dupla W-ben repülik, hetente háromszor, hétfőn, szerdán és pénteken. Ez azt jelenti, hogy a repülőgép kora reggel Budapestről elmegy Kolozsvárra, onnan Debrecenbe repül, majd Marosvásárhely a következő úticél. Marosvásárhelyről visszamegy Debrecenbe, onnan Kolozsvárra, és helyi idő szerint délután fél ötkor visszaindul Budapestre. Magyarán akinek Kolozsváron van (üzleti) dolga, az megteheti, hogy reggel kirepül, elintézi, és délután ötre már vissza is ér Budapestre. Jegyet csak a direkt járatokra lehet váltani, szóval nem árulnak Budapest–Debrecen vagy Marosvásárhely-Budapest jegyeket.

Lépjünk vissza egy kicsit az időben! A rendszerváltást követően a Tarom román légitársaság nyitott először Kolozsvár–Budapest járatot, de túl nagy, száznyolcvan személyes gépekkel repülték ezt a desztinációt, és a 2008-as válság elsöpörte ezt a járatot. Aztán a román Carpatair is próbálkozott, kisebb gépekkel, és a maléves Fokkerek is hetven utast tudtak szállítani. Az Aeroexpress harminc személyes Embraerje ideális lehet erre a feladatra, mert a kisebb gép alacsonyabb üzemeltetési költséggel is jár. Harminc utast jóval könnyebb találni, mint hetvenet vagy akár száznyolcvanat – ennyi ugyanis a legkisebb Wizz Air gép utaskapacitása. A Wizz Air is repülte egy ideig a Budapest–Kolozsvár távot, de csak kényszerből, amikor felújították a marosvásárhelyi repülőtér kifutópályáját.

A Budapest–Kolozsvár távolság közúton legrövidebben 408 kilométer, de így alig van autópálya és nagyjából hat óra az út. Ha a lehető legtöbbet akarunk sztrádán menni, akkor a táv Arad felé kerülve hatszáz kilométer, és az útvonaltervező 5 óra 50 perccel számol. Vonattal a legrövidebb menetidő kilenc óra, repülővel nagyjából 45 perc.

Három éve többször is írtam arról: a magyar állam az adóforintok milliárdjaival támogatja a balkáni jártok újranyitását (ennek köszönhetően indult a Wizz Air szarajevói, pristinai, podgoricai, szkopjei és tiranai járata), de Kolozsvárra egyáltalán, Marosvásárhelyre pedig csak heti kétszer lehet repülni Budapestről. Úgy tudjuk, a cikkünk után gyorsultak fel a tárgyalások, és ma már heti öt járata van a magyar gyökerű diszkont társaságnak Budapestről Marosvásárhelyre. Kolozsvár viszont eddig nem volt elérhető Budapestről.

Somogyi-Tóth Dániel, az új légitársaság résztulajdonosa lapunknak elmondta: az új járatokat egyelőre szeptemberben és októberben üzemeltetik, bevallottan piackutatási szándékkal. A debreceni repülőtér anyagilag is támogatja a két új járat megnyitását, de az is tény, hogy a hajdú-bihari megyeszékhelyre a legtöbb turista Romániából érkezik, szóval van üzleti racionalitása is a nyitásnak. Kormányzati segítségre is számítanak: a regionális járatok beindítására – a világon jellemzően az a példa, hogy kormányzati támogatással indulnak el ezek a kis távolságú desztinációk, melyek aztán idővel piaci alapon is működőképesek lesznek.

A BASe Airlinesnek egyébként van tapasztalata ezen a piacon: a gépei az elmúlt 17 év alatt nagyjából 23 ezer órát töltöttek a levegőben, és hosszú évek óta Finnországban teljesítenek menetrend szerinti járatokat, az ottani kormány megrendelésére.

Az új járatokra a jegyek irányonként 30 és 90 euró között vannak, és hamarosan lesz konkurenciájuk is: októbertől egy román startup-légitársaság, az Air Connect is menetrendszerűen repül Kolozsvár és Budapest között.

Címkék: Románia, Kolozsvár