„A dolgozó tömegek ezt a lehetőséget csak a párt irányításával válthatják valóra”
Pártdokumentumok az ideológiai és a kulturális munkáról

Egy utcai könyvcsereponton bukkantam rá a Kossuth Könyvkiadó 1962-ben megjelent gyöngyszemére, a Pártdokumentumok az ideológiai és a kulturális munkáról című kötetre, mely a Társadalmi Szemle, a Kortárs, a Pártélet és a Népszabadság hasábjain megjelent írásokból válogat. A kötetet a nevelői könyvtárak számára javasolt műként tartották egykor számon.

Ez a példány is egy könyvtári gyűjtemény darabja volt, a benne lévő kölcsönzési jegy szerint azonban nem volt igazán népszerű az olvasók körében: 1964 és 1982 között mindössze hat alkalommal vették ki. Szabó nevű olvasója 1964-ben kölcsönözte ki első ízben a könyvet, majd két évtizeddel később, 1982-ben újra fontosnak érezte, hogy elmerüljön a felszabadulás utáni magyar irodalom és a lenini pártosságért folyatott filozófiai gondolatok elemzésében.

Makarenko és egy csehszlovák diáklány
Lakner Dávid

Makarenko és egy csehszlovák diáklány

Sok mindent felejthet az ember egy 1968-as Szép versekben.

Mellette Bereznay elvtárs volt még visszatérő fogyasztója a burzsoá nacionalizmus és a szocialista hazafiasság közötti különbségeket boncolgató kiadványnak. Ő 1967-ben és 1972-ben forgatta a könyvet, mely azt a lenini tézist hangsúlyozza, hogy a kulturális térhódítás sokkal keményebb és hosszabb időt igénylő feladat, mint a gazdaság és a politika leigázása.

Az új, szocialista értelmiség megteremtéséhez – melyben elvitathatatlan szerepet kapott a munkásosztály és a parasztság is, hisz a revizionista árulás és dogmatikus torzítás ellen mindenkinek fel kellett vennie a kesztyűt –, épp ilyen iránymutatásokra volt szükség, mint amilyenektől ez a zsebkönyv is hemzseg. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a kulturális forradalom nem ösztönös és nem automatikus folyamat, „a dolgozó tömegek ezt a lehetőséget csak a párt irányításával (ezt a gondolatot valamely olvasó kétszer is aláhúzta) és az állam kulturális szervező tevékenysége segítségével válthatják valóra.”

Bár a művészet fejlődésével kapcsolatban messzemenő szabadságról értekeznek, de közbevetik, hogy igazi támogatást csakis a szocialista realista törekvések remélhetnek. „Az igazi művészetnek nem lehetnek a nép vágyaival, törekvéseivel, érdekeivel ellentétes céljai, s nemcsak politikailag, de művészileg is zsákutcába kerül, aki ezekkel szembefordul.”

Szó esik a könyvben emellett arról is, hogy a burzsoá kiszorításával indulhatott csak meg a szocialista kultúra felvirágoztatása, kiderül például, hogy a szovjet kultúra előretörésének köszönhető, hogy a magyarság „könyvolvasó néppé” vált, végre kiszélesedhetett a könyvtár-, és mozihálózat, ahogy a színházak látogatottsága is a marxista-leninista nézetek előretörésnek köszönhetően nőtt meg látványosan. „Ezek az adatok (…) összefüggésében azt mutatják, hogy megtörtük és felszámoltuk a volt uralkodó osztályok műveltségi egyeduralmát, erőteljesen növeltük népünk kulturális ellátottságát, emeltük általános műveltségének és szakmai ismereteinek, tudásának színvonalát.”

Veled vagyunk, Sztálin
Ficsor Benedek

Veled vagyunk, Sztálin

Mindegy, hogy az Origo tegnapi cikkét, vagy a Művelt Nép Könyvkiadó Atombombás gyújtogatók című 1951-es kiadványát olvassuk, a helyzetünk állandóságában akár biztonságot is felfedezhetünk.

A nyájas olvasó eltévelyedését meggátolandó utoljára hagyták a legfontosabb olvasmányt, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának határozatát a Szovjetunió Kommunista Pártja XXII. Kongresszusának jelentőségéről.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2022/14. számában, az Időgép mellékletben jelent meg április 1-jén.