A luxusprofit már nem zavarja a Fideszt

A luxusprofit már nem zavarja a Fideszt

Kilépésre várakozó kamionok Röszkénél az M5 -ös autópályán. Fotó: Lukács Csaba

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Totális hadüzenet a „luxusprofitnak.” A Fidesz felülvizsgálná az autópálya-koncessziókat is - ez volt a címe a Népszabadság 2005 novemberében megjelent írásának, amely arról szólt, hogy az akkor ellenzékben lévő párt szerint indokolt lenne az autópálya-szerződések felülvizsgálata, amelyek garantált jövedelmet biztosítanak a cégeknek. A Fidesz politikusa, Fónagy János az M-5-ös és az M-6-os autópálya-szerződéseket hozta fel negatív példának. Ezek úgynevezett PPP konstrukcióban épültek, és aki a kilencvenes évek második felében autózott Szegedre, az biztosan emlékszik arra: az akkori Európa egyik legdrágább sztrádáját alig használta valaki, míg az ötös úton, irányonként egy sávban brutális volt a forgalom.

Aztán az állam megállapodott a beruházóval, a fizetőkapuk eltűntek, de ez komoly összegbe kerül az adófizetőknek: a Figyelő még 2017-ben is arról írt, hogy az útdíjbevételek felét elviszi az M5-ös és M6-os sztráda. Az M5 miatt 2031-ig évi 40 milliárdot fizetünk a Strabag leányvállalatának, az M6-osért pedig csak 2015-ben 70 milliárdot kellett kifizetni. A Figyelő számításai szerint 2010 és 2015 között ezek a cégek összesen 47 milliárd forintnyi osztalékot utaltak el az anyacégeiknek. A beruházóknak ez jó üzlet, de a magyar államnak és az adófizetőknek egyáltalán nem – és ezt még nem is olyan rég a Fidesz politikusai is így látták.

Ehhez képest hétfőn reggel egészen más tervek kerültek napvilágra: a hírek szerint a kormány arra készül, hogy 35 évre koncesszióba adja a közel kétezer kilométernyi hosszúságú magyar autópálya-hálózatot! Nem néhányat, hanem az összeset - az erről szóló felhívást a Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben. A Kormányzati Tájékoztató Központ szerint „a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül”.

Ahogy telik az idő, úgy változik a Fidesz véleménye alapvető kérdésekről – nekem pedig lenne egy-két tippem, hogy ki fogja elvinni a luxusprofitot, ha ezt tényleg megcsinálják.