Lázár János szokásához híven megint úgy tolta túl a biciklit, hogy más lábán állt meg a kerék. A hódmezővásárhelyi nagy vadász most épp a zsúfolásig telt tram-train próbajáratán üzent Palkovics Lászlón keresztül Karácsony Gergelynek: „jó dolgok nemcsak Budapesten történhetnek” és hogy „most már mi vidékiek is szeretnénk pénzt kapni”. Az egykori kancelláriaminiszter arra utalt, hogy a dél-alföldi próbajárattal mixelt közlekedéspolitikai flottafelvonulást követően az ITM feje a főpolgármesterrel találkozott, hogy a BKK megkapja az áhított 12 milliárdját. Aztán az ilyenkor szokásos miniszterelnöki pecsétgyűrűre lehelt hűségcsók most elmaradt Lázár részéről, helyette most a mezővárosi Frank Underwood bicskázásról röhögcsélt, meg elsütött egy csomó olyan poént Karácsony Gergelyről, amit a kormány el- és kitartott médiaértelmisége pörget mostanában. A mi pénzünkön, a „cenzúrázó Facebookon”, de ez most részletkérdés.
Lázár János pontosan tudja, hogy nem a budapesti főpolgármestertől függ, hogy a vidék kap-e pénzt. Elvégre ő is itt él ebben az országban, ahol jó ideje már a központokat is központosítják, és hát ő sokáig éppen az egyik legnagyobb ilyen központnak volt a vezetője. Aztán – hogy, hogy nem, miért, miért nem – visszább vonult és úgy kezdett el ki-kiszólogatni a nemzeti együttműködés rendszer nyilvánvaló anomáliáiról, a médiabedarálásoktól kezdve a multik helyzetbehozásán át egészen a nemzetközi élelmiszerláncok előnyeiről, mintha elszenvedője lenne a Fidesz (és a KDNP) álságos vidékpolitikájáról, és nem pedig az egyik legbefolyásosabb alakítója.
Szimbolikus a mostani üzenetének helyszíne is. Egy 80 milliárdos közlekedési beruházás megnyitóján zajlik a kremlinológiai górcső alá vett kvaterkázás. Miközben errefelé közlekedik az ország egyik leglassabb vonata is keresztülhaladva az egyik legreménytelenebb állapotban lévő magyar ipari tájon. Az Újszegedről Mezőhegyesig közlekedő vonatról van szó, aminek külön tragikomikumát adja, hogy békési végállomása éppen Lázár választott politikai hazája, a ménesbirtok szebb napokat látott központja. De ezért a vonalért nem lobbizott senki: sem Lázár, sem más.
Fontos még persze az is, hogy miként rajtol ennek a tram-trainnek a tesztüzeme. Nem arra célzok, hogy mindjárt az első napokban meghibásodás történt. Ez apróság ahhoz képest, hogy a jövő évi választásokig nem kerül egy forintba sem az utazás Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő járatokon. Aligha téved nagyot az, aki arra gondol, hogy akkor már zsebbe kell nyúlni. Ha úgy tetszik, a tesztüzem végeztével indul majd meg csak igazán a délalföldi bicskázás.