Ha fuldokolnál, kiment majd a kiszemelted?

Ha fuldokolnál, kiment majd a kiszemelted?

Puskás Panni: A rezervátum visszafoglalása (Fotó: Magvető/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Különös hangulatú novellák Puskás Panniéi, egyszerre végtelenül nyomasztóak, közben mégis szórakoztatóak. Fekete humoráról időnként Hazai Attila elbeszélései jutnak eszünkbe. Nem meglepő, hogy a szerző – a nevének említése nélkül - utal is a Feri: Cukor kékség című regényre: „Én még egyedül lenni is csak nagyon teátrálisan tudok. Olvastam egy könyvet, amelyben a főszereplő csokikat pakolt egyenes csíkban a szobája egyik végétől a másikig, aztán megette egy összeset, és egy csavarhúzóval az orrán keresztül megérintette az agyát. (…) Már akkor gondoltam, hogy nem tudom teljesíteni a kihívást, amikor két tábla csoki után úgy éreztem, nem tudok többet enni. Gondolom, azt már mondanom se kell, hogy a csavarhúzót is kiszedtem az orromból, mielőtt még nagyobb baj lett volna.”

Hazai nagyon férfiközpontú látásmódját jól ellenpontozzák viszont Puskás Panni jellegzetesen női perspektívái. Amik – akárcsak Hazainál – eközben nagyon is egyéni tapasztalatokat fogalmaznak meg, sokkal inkább kiérezhető belőlük a magányos menetelés a világgal szemben, mint bármiféle csoport nevében való felszólalás. Kifejezetten sötét történetek ezek halálról és szorongásról, egyedüllétről és be nem teljesült álmokról. A borítón is azt olvashatjuk, hogy a szerző „élettel és halállal játszik”, ez pedig pontos megfogalmazás is. Hazaihoz hasonlóan pedig időnként az események szürrealitása már kicsap a valóság keretei közül (mint a Bukowskival való randi elbeszélésekor), máskor viszont épp azzal szembesítenek minket, elképzeléseink mennyire távol állnak a valóságtól. Épp, mint a fentebb említett elbeszélés a csavarhúzóval, vagy a Pornó című, amiben a gyermeteg, veszélyes fantáziák pontosan annyira lesznek valóságosak, mint amennyire egy vízvezeték-szerelésről álmodó egyetemi tanár az tud lenni.

Álomvilágba menekülnek a novellák szereplői, mi sem mindig tudjuk egyértelműen, hogy csak a vágyaikról olvasunk vagy a valóságról. Valóban ott az a barát, akitől várja az elbeszélő, hogy kimentse a vízből? Persze tud úszni, és csak eljátszik annak a gondolatával, mi lenne, ha fuldoklana, ki jönne akkor érte. Egy másik novellában épp a daliás úszómester figyelmét akarja felkelteni Zsuzsi néni (az elbeszélő nagymamája), de más siet a segítségére, és végül őt is megszereti, úgy szereti, ahogy senkit. Előbbi egyébként szintén jellemző lesz Puskás Panni elbeszéléseire: az anya történetéről váratlanul ugrunk a lányáéra, a cserben hagyásos gázolóéról az áldozatéra, a gyorsétteremben vaníliás shake-et kortyolgató szerelmes párról a szomszéd asztalnál ülőre.

Az utóbbiakat felvonultató novella, a Cserben hagyás jól jellemzi az egész kötetet: hirtelen ugrások, abszurd események és megrendítő felismerések sokkolják az olvasót. Nem egy könnyed kötet ez, mégsem érezzük azt, hogy megterhelne minket a sok tragédia, inkább késztet minket keserű mosolyra, az élet végtelen furcsaságán való gondolkozásra. Hiszen mégsem mindennapos, hogy egy a romantikus eljegyzési meglepetéspartiját viszolyogva fogadó szereplővel érezzünk rögtön együtt, sőt, vele együtt vágyjunk mi is a menekülésre. Ezek a novellák viszont segítik az olvasót, hogy akkor is igyekezzen a látszatok mögé nézni, amikor a felszínen – úgy tűnik – teljes a boldogság.

Puskás Panni: A rezervátum visszafoglalása, Magvető, 2021, 2999 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/49. számában jelent meg, december 3-án.