A Fortepan online fotóarchívumot – nevét az egykori váci Forte gyár által gyártott negatív filmről kapta – Tamási Miklós és Szepessy Ákos hívta életre néhány évvel ezelőtt. A két barát még a nyolcvanas évek közepén, gimnazistaként kezdte el régi fotográfiák miatt járni a lomtalanításokat, ócskapiacokat, antikváriumokat. 2009-ben jutottak el odáig, hogy digitálisan is rendszerezzék a gyűjteményüket. A honlapon jelenleg több mint 90 ezer kép között lehet bogarászni, mindet ingyen le is lehet tölteni, fel lehet használni. Többségük amatőr felvétel, de neves fotográfusok hagyatékai is megtalálhatók az oldalon.
A gyűjtemény legizgalmasabb képei most már tematikusan rendezve könyvként is fellelhetők lesznek. A szerkesztők tíz kötetet terveznek, az első, az Elfelejtett Budapest című album a napokban látott napvilágot. A ma embere számára Budapest belvárosának ismeretlen arca rajzolódik ki ebben az albumban, a történelem rombolásával szembesítenek az összegyűjtött fotók. Budapest a XX. század folyamán állandóan változott, a különböző rendszerekhez idomulva nemcsak a közterek, utcák elnevezései cserélődtek, de a város képe is újraformálódott. A század során olyan, Budapest arculatát egykor meghatározó épületek váltak a földdel egyenlővé, amelyekre ma már alig emlékezhetünk.
A Boráros tér és a Budapesti Közraktárak között álló elevátorház 58 méteres magasságával a második világháborúig uralta a Petőfi híd melletti területet, földszintjén négy vasúti vágány haladt át. Arra is kevesen emlékezhetnek már, hogy az 1963-as metróépítés idején a Zagyva folyó egyik hídját szállították el az Astoriához, hogy a Múzeum körúton áthaladó autók és villamosok zavartalanul közlekedhessenek. A Szervita tér egyik sarki épületét bombatalálat érte, a hatvanas évek második feléig egyemeletes, rozoga háztömb emlékeztetett a borzalmakra. Később ezen a sarkon építették fel a Belvárosi Telefonközpontot, amelyet idén bontottak le – helyére szállodát és luxustársasházat építenek.
[caption id="attachment_4716" align="aligncenter" width="1000"]
Elevátorház a mai Nehru part helyén 1940-ben (Fotó: Fortepan/Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény)[/caption]A hatvanas években a Váci utca inkább a dugókról volt híres, mint a drága butikokról, pedig egy darabka Nyugat volt ez a város szívében. Ma már hihetetlennek tűnik az is, hogy busz járt a Vörösmarty téren; ahol pedig egykor az ORI székháza állt, ma pedig divatüzletek, csak egy parkoló árválkodott. Azt is nehezen képzeljük ma már el, hogy a harmincas évek végén még fák díszítették az Oktogont, ahol még a Savoyba is be lehetett ülni egy habos kávéra. Az ötvenes években a Kossuth téren nemcsak egy ormótlan vörös csillag csúfította el Parlamentet, de az Országház tövében barakkok is álltak. Egy szebb napokat látott Budapesten a pesti Duna-korzón még a Ritz, a Carlton, a Bristol és a Hungária szállodák várták a városba látogatókat, a budai Horváth-kertben pedig Honthy Hanna szórakoztatta a közönséget a magyar operett fellegváraként emlegetett Budai Színkörben.
Királyi palota: lesz ugyan lovarda, de hol vannak a lovak?
A palotaegyüttes teljes rekonstrukciója a tervezett 200 milliárd forintból nem megoldható – véli több szakértő.
A város, mint egy élő szövet, folyamatosan változik, semmi sem állandó benne. Budapest életében minden korszaknak megvolt a maga szépsége, de ezzel együtt a városépítés hatalmas baklövéseket is elkövetett. Hosszú időnek kell eltelnie, hogy kiderüljön, mi számít értéknek és melyek voltak az elhibázott döntések. Az Elfelejtett Budapest című kötet épp ezt mutatja meg.
A könyvből mindössze 1400 példány készült, száz darab belőle egyedi sorszámot kapott. Ősszel érkezik majd a presszókultúra, a budapesti divat, valamint a tömegközlekedés egyes pillanatait megörökítő válogatás.
Elfelejtett Budapest. Zucker Művek, 2018, 3650 Ft.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 11. számában jelent meg, 2018. július 27-én.
Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 11. számban? Itt megnézheti.
Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon.