Kamaszlányok a nihilizmus fogságában

Kamaszlányok a nihilizmus fogságában

Olivia Cooke és Anya Taylor-Joy a Telivérek című filmben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Aligha mutatkozhatott volna be különösebb filmmel Cory Finley. A rendezőnek ténylegesen első munkája a Telivérek (Thoroughbreds), azt még csak kisfilmek sem előzték meg, nemhogy más kezdeti szárnypróbálgatások. Ehhez képest a szokatlan hangütésű dráma rendkívül érett produkció. Egy olyan alkotót ismertet meg velünk, aki tökéletesen tisztában van vele, mit szeretne megmutatni.

A Gyilkos játékok találkozása az Amerikai pszichóval – ezzel az IndieWire-től vett definícióval ajánlja magát a Telivérek, aminek alapsztorija egyszerűbb nem is lehetne. Két fiatal, életét luxuskörülmények között élő, de lelkileg sérült lány megismerkedését követhetjük, a kezdeti idegenkedés pedig hamar a kölcsönös megértésnek adja át helyét. Mi mást is tervezhetnének együtt nem sokra rá, mint egy gyilkosságot.

Idáig akár a Helen Cross-féle Szerelmem nyara történetét is olvashatnánk, a párhuzam viszont jóval inkább áll a fentebb említett filmekkel. Szó sincs ugyanis az utóbb divatossá váló klisékről: váratlanul érkező szerelemről, olyan egyszeri és megismételhetetlen élményről, amiben mégis összesűrűsödik a szereplők minden fájdalma és reménye. Amanda és Lily barátsága amennyire atipikus, annyira jellemző is. A kezdeti értetlenkedés után szépen fokozatosan ismerik ki egymás gyengeségeit, majd hajszolják bele a másikat végzetes döntésekbe.

Aszimmetrikus viszonyról beszélünk: Lily fizetségért cserébe vállalja, hogy foglalkozik régi iskolástársával, az elmondása szerint semmiféle valós érzelemre nem képes Amandával. Utóbbi erősen pszichopatológiás tüneteit erősíti, hogy a legnagyobb lelki nyugalommal tereli a szót és biztat borzalmas cselekményekre.

 

THOROUGHBREDS - Official Trailer [HD] - In Theaters March 9, 2018

Watch the official trailer for #Thoroughbreds, starring Anya Taylor-Joy, Olivia Cooke and Anton Yelchin. Childhood friends Lily and Amanda reconnect in suburban Connecticut after years of growing apart. Lily has turned into a polished, upper-class teenager, with a fancy boarding school on her transcript and a coveted internship on her resume; Amanda has developed a sharp wit and her own particular attitude, but all in the process of becoming a social outcast.

Kettejük szópárbajaiban előbb a félénk, de józannak tűnő Lily (Anya Taylor-Joy) oldalára állunk, hogy a film előrehaladtával fokozatosan bizonytalanodjunk el. A Telivérek egy jelenetében a nihilizmusban verhetetlen Amanda arra okítja barátnőjét, hogyan tud hatásosan sírást tettetni akkor, amikor igazából semmiféle érzelmi reakciót nem képes kipréselni magából. Olivia Cooke karaktere pedig remek tanárnak bizonyul, szól a sztori egyik jellemző értékelése. Könnyen juthatunk viszont arra, hogy nem a cinikus Steve Jobs-hivatkozások nagymestere neveli társába ezt a fajta társadalmi és személyközi érzéketlenséget. A XXI. századi felsőközép elkényeztetett gyermeke, Lily éppolyan fogékony a másokon való keresztülgázolásra, csak még fel kell szabadítani a gátlásait. Bár ő vállalja az elején, hogy felkészíti társát az életre, hamar kiderül, hogy a matematikánál jóval hatékonyabb módjai is akadnak az érvényesülésnek.

Nagyon pontos és mai alkotás a Telivérek, ami egyben a tragikusan fiatalon elhunyt Anton Yelchin utolsó filmje (tőle a Porto 35mm-t érdemes bepótolni, ha valaki még nem látta). Eközben nehezen befogadható: az atonális zene, a nyugtalanító zörejek horrorhatást kölcsönöznek a műfajilag nehezen besorolható produkciónak. Ami hozzánk egyből DVD-n érkezett meg, némileg meglepő módon. Hasonló alkotásoknál legalábbis azt szoktuk meg, hogy három-négy hétig játsszák a művészmozik, a lemezkiadást viszont senki nem vállalja, így később a letöltés marad az egyetlen opció. A Telivéreket szerencsére augusztus 17-étől a polcunkra is felhelyezhetjük.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 15. számában jelent meg, 2018. augusztus 24-én.

Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon!