Ki védi meg az európai szavazót?

Ki védi meg az európai szavazót?

Fotó: Unsplash/William-Iven

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nyilvánvalóan fejlődtünk, de nem hiszem, hogy bárki garantálni tudná, hogy minden veszélyt el tudunk hárítani egy olyan világban, amelyben idegen államhatalmak próbálnak meg beavatkozni választásokba – vallotta be Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója az ír közszolgálati tévének adott interjújában. Vagyis miközben a legnagyobb közösségi portál algoritmusai kíméletlenül irtják a (szerintük) nem polkorrekt tartalmakat, addig – másfél hónappal az európai parlamenti választások előtt – az üzemeltetők képtelenek voltak orvosolni azokat a problémákat, amelyekre korábban számos szakértő figyelmeztetett.

Ráadásul mostanra már nem csupán a biztonságpolitikusok aggódnak. Egy múlt év végén készített Eurobarométer-felmérésből kiderült: az uniós polgárok döntő többsége fél attól, hogy a választásokat kibertámadások révén manipulálhatják, és hogy külföldi szereplők, valamint bűnözői csoportok befolyásolhatják a választásokat. Sőt, sokan attól tartanak, egyesek az interneten elérhető személyes adataikat felhasználják arra, hogy célzott politikai üzeneteket juttassanak el számukra.

Újabb álhír a kormánymédiában: nem takarták le a kereszteket az olasz temetőben | Magyar Hang

Az olasz Forza Italia képviselőjének megszólalását dolgozta fel a Fidesz médiája, de nem arról van szó, amitől rettegnek.

Negatív tapasztalatokból ugyanis nem volt hiány az elmúlt időszakban. A legutóbbi amerikai elnökválasztás, az Európai Unió és Ukrajna közötti társulási szerződés hollandiai, népszavazáson történő elutasítása vagy a brexitreferendum is világosan jelezte, hogy az álhírek terjesztése napjainkra az információs háború bevett eszközévé vált. Múlt év márciusában aztán következett az újabb botrány: kiderült, közel 90 millió Facebook-felhasználó adatait oszthatták meg a Cambridge Analytica nevű brit–amerikai politikai elemző és tanácsadó céggel, amely ezek feldolgozásával akart képet alkotni az amerikai választók politikai beállítottságáról, és személyre szabott üzenetekkel próbálta befolyásolni őket – természetesen a tudtuk nélkül.

Az utóbbi időben az uniós intézmények emiatt egyre többször kongatták meg a vészharangot, jelezve, hogy sürgősen tenni kellene valamit a május végén sorra kerülő EP-választásokig. Ezekben a napokban ugyanis egyszerre 27 – illetve a brexit sikertelensége esetén 28 – ország médiarendszerében fordulhatnak elő a választói magatartás befolyásolására irányuló rejtett törekvések, amelyek adott esetben gyökeresen más útra terelhetik az európai politikát. Az illetékes szervek azt kérték, a közösségi portálok üzemeltetői következetesebben lépjenek fel a manipulációval és a dezinformációval szemben, valamint jelezték azt az elvárásukat is, hogy a felhasználókkal tudatni kellene, ki hozta létre, ki finanszírozta és kinek az érdekét szolgálja mindaz, ami a képernyőn megjelenik előttük.

Kötöttfogás 14. - Ki terjeszti a magyar álhíreket? | Magyar Hang

Műsorvezető: Dévényi István. Vendégek: Konok Péter, Csintalan Sándor, Herczeg Zoltán és Pörzse Sándor.

Érzékelve az uniós szervek nyomását – és persze látva a közfelháborodást, ami különösen a Cambridge Analytica-botránnyal erősödött fel –, a Facebook végül idén januárban bejelentette, hogy szigorítani fogják a politikai hirdetésekre vonatkozó szabályokat. Ennek értelmében a jövőben a politikai ügyekhez kapcsolódó hirdetéseket engedélyeztetni kell majd, és feltüntetik azt is, ki fizetett ezért.
A szigor alól mentesül minden „fehér listára” felkerült médiatermék. Ám mint a hvg.hu megtudta, a cég arra nem lát lehetőséget, hogy Magyarországra is alkalmazza a megbízható médiatermékeket tartalmazó felsorolást, mert túl nagy veszélyét látja a visszaéléseknek.

Ugyan a cég azt ígérte, hogy az új szabályokat már március végétől alkalmazzák Európában, ez szemmel láthatóan nem nyugtatta meg az illetékeseket. Így március közepén az EP elfogadott egy állásfoglalást, amelyben a képviselők a közösségi médiát működtető vállalatok, az üzenetküldő szolgáltatások és a keresőmotor-szolgáltatók jogi szabályozását kérték. A javaslatok között szerepelt az is, hogy a rendszeres álhíreket gyorsan el nem távolító vállalatokat a jövőben vonják felelősségre.

200 százalék: tombol a fideszes túlteljesítési válság | Magyar Hang

A hierarchia alacsonyabb szintjén tanyázók folyamatosan megpróbálják kitalálni, mit várhatnának el tőlük fentebb.

Az EP-képviselők elképzelése azonban egyelőre távol áll attól, hogy a tagállamok megszavazzák a benne foglaltakat. Így pedig a májusi választások idején a közösségi oldalakon szabadon, az üzemeltetők felelősségre vonása nélkül terjedhetnek majd az álhírek és dezinformációk, amelyekkel megpróbálhatják a szavazókat befolyásolni. Vagyis jelenleg ott tartunk, hogy leginkább úgy tehetünk a befolyásolásunk ellen, ha a szavazás napján nem használjuk a közösségi oldalakat.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/15. számában jelent meg, 2019. április 12-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/15. számban? Itt megnézheti!