HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mi is ihatjuk a levét, hogy elvesztette vezető szerepét a német autógyártás

Szerző: | 2020. szeptember 07., 18:30 | Belföld, Featured, Gazdaság, Külföld

Audi TT Coupé-k gyártása Győrben (Fotó: Wikipedia/Lemon3)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Az elektromos meghajtás lejtőre rakta a német járműipart, majd a koronavírus-válság még egyet lökött rajta. Összességében az olcsó munkaerőre épített magyarországi autóösszeszerelés elveszíti vonzerejét a német autógyárak számára.

A koronavírus-világjárvány és a szerkezetváltás nehézségei miatt már nem húzóágazat az autógyártás a német gazdaságban – állapította meg hétfőn ismertetett jelentésében a kölni IW (Institut der Deutschen Wirtschaft). Az MTI által ismertetett elemzés szerint a 2008-2018-as időszak a német autóipar „aranykora” volt, de annak már vége, a lejtmenet 2019-ben kezdődött, amikor világszerte csökkent az új autók piaca. Közben egyre gyorsult a digitalizáció és az új meghajtási megoldások terjedése révén elindult technológiai átalakulás, ami főleg a kisebb és a közepes méretű beszállító cégeknek komoly kihívás.

Lejtőn a német autóipar, sorozatos leépítések

Így az elképzelhető legrosszabb helyzetben kezdődött el 2020 elején a koronavírus-világjárvány, amely a gazdaság más területeihez viszonyítva különösen súlyos csapást mért az autógyártásra. Az első időszakban felszakadoztak az igen összetett, globális szervezésű szállítási láncolatok, így Németországban szinte az egész ágazatban leállt a termelés, és a dolgozók csaknem 60 százalékát rövidített munkaidőre állították át. Újabb megrázkódtatásként érte az iparágat a kereslet drámai zuhanása. Így a német autóipar egy évtized óta először komoly leépítések előtt áll, és „egyelőre kiesik a Németország gazdasági növekedését meghajtó motorok közül” – olvasható az elemzésben.

A többi között rámutattak, hogy a BMW hatezer, az Audi csaknem tízezer, a Daimler húszezer állás megszüntetését jelentette be, és a beszállítóknál is hasonló nagyságrendű leépítés kezdődött, így például a Continental ugyancsak húszezer munkahely megszüntetésére készül. 

Hazaviszik-e az összeszerelést a németek?

– A német autóipar lejtmenetéhez a Nyugat és Peking közötti feszültségek fokozódása, a kínai autóipar és alkatrészgyártás önállósodása is hozzájárult, de a válságában az utazási igények tartós csökkenésének is szerepe van – nyilatkozta a Magyar Hangnak Róna Péter közgazdász. Az Oxfordi Egyetem oktatója szerint az elektromos meghajtásra való áttérés nemcsak kevesebb élő munkát és alkatrészt igényel, hanem lehetőséget ad a robotok és a mesterséges intelligencia alkalmazására is. Számunkra ez azért érdekes, mert így az olcsó munkaerőre épített magyarországi autóösszeszerelés elveszíti vonzerejét a német autógyárak számára. Az élőmunka-igény ugyanis olyan alacsony lesz, hogy inkább a Németországban a kereslet csökkenése miatt felszabaduló munkaerőre építik majd az új technológiát. A közgazdász arra hívta fel a figyelmet, ez a folyamat Japánban már meg is kezdődött.  

Itthon bőven van még tennivaló

Hasonlóan látja a magyarországi autóösszeszerelés helyzetét, de kicsit máshová helyezi a hangsúlyokat Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Szerinte sem tudjuk kikerülni, hogy a német autóipar jelentős átalakulása hatással legyen a magyarországi autógyártásra, hiszen nálunk is túlsúlyban vannak a hagyományos autókat összeszerelő üzemek. Az elemző szerint hazánk ugyan már elkezdte az átállást az elektromos autógyártásra, de még csak az út elején járunk. A nagy autógyárak termelési lánca ugyanis átalakulóban van, amelyben Magyarországnak meg kell találnia a helyét. Azzal is tisztában kell lenni, hogy az elektromos meghajtásra való átállás – amely irányban a nagyobb német autógyártók már komoly lépéseket tettek – jelentősen kevesebb alkatrészt és sokkal kevesebb összeszerelő munkát igényel. Ezzel tehát mindenképpen számolni kell.

– Mindezek figyelembevételével azt lehet mondani, helyzetünk nem elkeserítő, de bőven akad még tennivaló, hogy ne veszítsünk jelentősen a mostani pozíciónkból – magyarázta Virovácz Péter.

Címkék: autógyártás, autóipar, Institut der Deutschen Wirtschaft, Kína, mesterséges intelligencia, Németország, összeszerelés, robot


HIRDETÉS
„A Fidesz sem nyúlt Gyurcsányékhoz”

„A Fidesz sem nyúlt Gyurcsányékhoz”

Pesty László dokumentumfilmes, a székely kezdeményezés kampányfőnöke a nemzeti minimumról, a rendszerváltás szégyenéről, az egymás szennyesét mosó pártokról, a fideszes kommunikáció katasztrofális elb…sáról, a NER-ről és a polgári Magyarországról, ügynökökről és munkásőrökről a politikában és médiában.

Dúró Dóra darál

Dúró Dóra darál

Miről is volt szó? Ja, valami mesekönyvről. Egyetlen mesekönyvről az évente megjelenő sok száz közül. Nem lesz belőle kötelező olvasmány. Ha elfogy, az is csak Dúró Dórának köszönhető.

HIRDETÉS

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANG HETILAPRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

HIRDETÉS

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Pin It on Pinterest