Kínai hitelt vett fel egy méregdrága autópálya építésére Montenegró, most Brüsszeltől hiába kérnek segítséget

Kínai hitelt vett fel egy méregdrága autópálya építésére Montenegró, most Brüsszeltől hiába kérnek segítséget

Kínai zászló (Fotó: Pixabay)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Masszívan eladósodott Monenegró a kínai hitelből épülő autópálya miatt. Brüsszelben visszautasították a balkáni ország kérését, hogy az Európai Unió segítsen a finanszírozásban.

Brüsszelben hétfőn visszautasították a montenegrói kormány kérését, hogy az Európai Unió segítsen annak az egymilliárd dolláros hitelnek az újrafinanszírozásában, amit Montenegró vett fel Kínától, hogy autópályát építsenek az országban. A hitelből épülő autópálya a mai napig nincs kész, viszont nagyon komoly adósságba lökte az országot, a kínai hitel az ország összadósságának negyedét teszi ki, és már adót is kellett emelni a növekvő eladósodottság miatt  – írja a Reutersre hivatkozva a 444.hu.

A Politico beszámolója szerint az Európai Bizottság arra hivatkozva utasította el a podgoricai kormány kérését, hogy már jelenleg is az EU nyújtja a legtöbb pénzügyi segítséget az országnak.

Mint a Politico felidézi, Montenegro mellett Srí Lankán, Pakisztánban és Dzsibutiban is gondot okozott már a túl nagy hitelek törlesztése, az eladósodottság pedig egyenes út lehet ahhoz, hogy Peking részesedést szerezzen helyi állami tulajdonokban. A kínai Egy Övezet, Egy út infrastruktúra-építési projekt kritikusa szerint Montenegróban is lehet ettől tartani. 

Az előző montenegrói kormány még 2014-ben, Brüsszel tanácsait figyelmen kívül hagyva vette fel a hitelt az autópályaépítésre. Annak ellenére döntöttek az építkezés mellett, hogy egy 2006-os és egy 2012-es tanulmány is arra jutott, hogy az autópálya gazdaságilag nem fog megtérülni.  Az egymilliárd dolláros beruházás 85 százaléka jön kínai hitelből. A 120 kilométeresre tervezett autóút első 41 kilométere épül kínai pénzből, becslések szerint 20 millió euró/kilométer áron, amivel a világ egyik legdrágább autópályája lehet. Ezzel kapcsolatban az EUObserver kérdésére a kínai kormány szóvivője elmondta, hogy az építkezés helyszínének földrajzi adottságai teszik relatíve drágává a beruházást. Kiemelte azt is, hogy a kamat a hitelen mindössze kétszázalékos, ami Montenegro teljes adósságállományát figyelembe véve alacsonynak számít. Szerinte szó sincs arról, hogy a kínai befektetések geopolitikai motivációjúak lennének, és nem jelentenek fenyegetést egyetlen ország biztonságára sem.