A nézők ihatják meg a streamingháború levét

A nézők ihatják meg a streamingháború levét

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Mi még csak most kezdhetünk ismerkedni azzal a vetélkedéssel, ami nemzetközi szinten egyre látványosabban, több szereplő között zajlik, és 2020-tól újabb fokozatra kapcsol. A magyar menürendszerrel és feliratozással, illetve szinkronnal év végére a Netflix is harcba szállt, így az HBO Go egyre inkább tarthat az előfizetők elpártolásától. Még akkor is, ha a Netflix alapcsomagja (2490 Ft) némileg drágább az HBO-énál (korábban 1490, idén ősztől 1890 Ft), továbbá elsőre a kezelőfelülete is nehezebben átlátható.

Netflix-előfizetők persze eddig is voltak itthon, viszont a rohamosan bővülő kínálat ellenére sokakat riasztott a a magyar nyelv hiánya. Ők viszont most annál nagyobb kedvvel vethetik bele magukat a több mint ötezer film vagy sorozat valamelyikébe. Igaz, ezzel már azok járhattak rosszabbul, akik korábban is előfizetők voltak: ha átváltottak magyar kezelőfelületre, onnantól nem férhettek hozzá azokhoz a tartalmakhoz, amikhez nem volt magyar felirat. Ez csak akkor volt lehetséges, ha visszaváltottak angol nyelvre. Az HBO Gón egyébként eközben több mint 300 sorozat, illetve 800 film található.

Persze mindkét platform igyekszik különleges ajánlatokkal meggyőzni a nézőket. A Netflix nagy előnye, hogy számos saját tartalma (Házassági történet, Az ír, A két pápa stb.) egyidejűleg fut a mozikban, míg friss sorozatrészei is rendkívüli érdeklődésre tartanak számot – vegyük csak a You karácsonykor debütáló második évadát. Eközben az HBO Go is olyan szériákat kínál, mint Az Úr sötét anyagai és a Watchmen, továbbá elérhetővé vált a román sikerprodukció, Az árnyak. A szolgáltató továbbá nagy reklámot csapott aköré, hogy felrakta a teljes Harry Potter-sorozatot, megtoldva a két Legendás állatok-filmmel persze.

A problémák itt kezdődnek, hiszen tudjuk jól, 2019 végén nem a varázslók és dementorok, sokkal inkább a droidok és baby Yoda tartják lázban a nézőket. A Disney+ legnagyobb fegyverténye, hogy a magáénak tudja a Star Wars-filmeket, továbbá Jon Favreau friss sorozatát, a The Mandaloriant. Baby Yoda hihetetlen népszerűségével – amely szinte kizárólag a figura cukiságfaktorából adódik – pedig eljutottunk oda, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt: nem a gyártó igyekszik meglovagolni a karakter népszerűségét, hanem a dühös fogyasztók kérik számon, hol vannak már a plüssfigurák és egyéb termékek. Az év végére se szeri, se száma nem volt a Disney ügyetlenkedéséről szóló cikkeknek, a fanatikusok pedig az eredeti híján maguk gyártottak, esetleg kalózoldalakról rendeltek pólót, bögrét, kabalát. A napokban kiderült, hogy végül érkezik a plüss-Yoda, de a postázásáig is várhatóan tavaszig várni kell.

A Disney+ viszont egyelőre csak az Egyesült Államokban, Kanadában, Hollandiában és még néhány országban érhető el, Magyarországra csak jövő év végére érkezhet. A több mint ötszáz film és hétezer sorozatepizód már most is csábító, de kérdéses, 2020 végén épp mennyire lesz az érdeklődés középpontjában a szolgáltató. Ha a nemzetközi folyamatokat nézzük, persze aggódhatnak a versenytársak: december közepére a Disney+ több mint egymillió feliratkozót szedett el a Netflixtől. Az áraik nagyjából hasonlóak, a Miki egeres cég Hollandiában például havi hét eurót kér a felhasználóktól. Ezért cserébe kínálja például a máshol nem elérhető Star Wars-tartalmakat, továbbá huszonöt saját gyártású új sorozatot, tíz saját új filmet. A Jedi-filmek mellett magukénak tudják a Pixar- és Marvel-produkciókat is. November végére csak az Egyesült Államokban körülbelül 24 millió előfizetőjük volt.

Ahogy pedig a Disney+ elstartolt, máris kezdetét vette a népszerű tartalmak kivonása a Netflixről. Eközben lemondtak olyan projekteket, például a Daredevilt és Jessica Jonest is, amik a Disney fémjelzésével készültek volna a Netflixre – mint az az Indie Wire cikkében is olvasható. A Netflix emiatt gyorsan szerződést kötött a Nickelodeonnal, hogy a platform a jövőben is magáénak tudjon számos friss, jórészt a gyerekeket megcélzó tartalmat.

Nemcsak a Disney tesz be a versenytársnak, ezzel pedig közvetve a Netflix előfizetőinek. Január 1–jétől ugyanis nem lesz elérhető a szolgáltatón minden idők egyik legsikeresebb vígjátéksorozata, a Jóbarátok, amely hiába zárult le másfél évtizede, ma is jelentős népszerűségnek örvend. Ráadásul hónapokig nem tudjuk majd követni egyik másik versenytársnál sem, hogy aztán májusban debütáljon az HBO Maxon. A kettő között tehát ismét úgy lehet látni az egyes epizódokat, mint korábban: digitális adathordozón, esetleg részenként megvásárolva, vagy csak simán kalózoldalakról elérve. Egyébként az HBO Max is ekkor, 2020 májusán fog elstartolni, hogy ezzel az AT&T is beszálljon a streamingháborúba.

A jelek szerint egyre több sorozatos kedvencünkre ez vár: vagy feliratkozunk az ötödik-hatodik platformra, egy hónapban már 10–15 ezret fizetve az egészért, vagy hagyjuk a streamingszolgáltatókat, és nézzük őket, ahogy tudjuk. A nagy stúdiók ugyanis mind a saját szolgáltatójukban hisznek már, így lassan minden nagyobb produkcióra külön oldal jut majd. Az Office szitkomsorozat például jövőre még elérhető lesz a Netflixen, de utána már a Comcast saját platformjáig, a Peacockig kell mennünk utána. Persze a Netflix sem csupán ártatlan áldozat: a szolgáltató a Seinfeldet vonja magához, a Hulu-előfizetők így kénytelenek lesznek váltani, vagy előfizetni mindkettőre. Bár a Seinfeld éppúgy a Warner Media tulajdona volt, mint mondjuk a Jóbarátok, de a Sony Pictures Television sikerrel szerezte meg a sugárzási jogokat, majd kötött szerződést a Netflixszel. Egyébként bejelentették már az Office rebootját is, hogy ezzel tovább kedvezzenek a Peacocknak.