Flightradar24: Kaotikusan változott a Prigozsint szállító gép repülési magassága a lezuhanása előtt

Flightradar24: Kaotikusan változott a Prigozsint szállító gép repülési magassága a lezuhanása előtt

A szerencsétlenség helyszíne (Fotó: AFP via Europress/Oroszországi Nyomozó Bizottság / Anadolu Ügynökség)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kaotikusan váltakozott lezuhanása előtt annak a magángépnek a repülési magassága, amelyen az orosz légügyi hatóság szerint Jevgenyij Prigozsin, a Wagner katonai magánvállalat alapítója utazott – közölte csütörtökön a Flightradar24 járatkövető szolgáltató.

Az MTI beszámolója alapján a szolgáltató adatai szerint a repülőgép szerdán közép-európai idő szerint 17 óra 10 perckor 8,5 kilométeres magasságra emelkedett, és így repült 17 óra 19 percig. Ekkor gyorsan süllyedni és emelkedni kezdett. Az első magasságvesztés után 9,15 kilométerre emelkedett, aztán 8,4 kilométerre süllyedt, majd 8,9 kilométerre egyenlítette ki a magasságot, végül hirtelen ismét ereszkedni kezdett. Az utolsó adat 17 óra 20 perckor érkezett, ekkor az Embraer repülőgép körülbelül 6 kilométeren volt. A Flightradar24 szóvivője szerint a gép 30 másodperc alatt 2,4 kilométert veszített a magasságából.

Az RBK gazdasági lap úgy értesült, hogy a baleset ügyét Ivan Sibulára, az orosz Nyomozó Bizottság különösen fontos ügyek kivizsgálásával foglalkozó főosztályának nyomozójára bízták. Sibula nagy horderejű repülőgép-szerencsétlenségek kivizsgálására szakosodott, 2014-ben ő vezette a nyomozást annak a vnukovói repülőtéren történt baleset ügyében, amelyben életét vesztette a francia Total olajvállalat vezetője, Christophe de Margerie. Akkor a de Margerie-t és a háromtagú személyzetet szállító Dassault Falcon 50EX magánrepülőgép egy hókotróval ütközött, amely kihajtott a kifutópályára. De Sibula a 2019-ben a seremetyjevói repülőtéren szerencsétlenül járt SSJ 100-as ügyében is nyomozott. Akkor 41 ember vesztette életét, miután az utasszállító egy zivatarfront miatt kényszerleszállást hajtott végre. A gép kerekeivel a betonhoz csapódva többször „felpattant”, a törzs szerkezete megsérült, a tartályokból kifolyt üzemanyag pedig kigyulladt.

Egyrészt nem meglepő, hogy mi történt Jevgenyij Prigozsinnal, de így is váratlan az egész – fejtette ki a Magyar Hang megkeresésére Anton Bendarzsevszkij. A biztonságpolitikai szakértőt a Wagner-vezér magángépének szerda esti lezuhanásáról kérdeztük. A puccskísérlet után pontosan két hónappal történt az eset, Prigozsin mellett a gép kilenc másik utasa is életét vesztette. Köztük volt a Wagner alapítója, Dmitrij Utkin is.