Európai Akkumulátor-völgyről álmodik Macron

Európai Akkumulátor-völgyről álmodik Macron

Elektromos autó (Fotó: Pixabay)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kedden nyílik az első francia-német akkumulátorcella-gyár Franciaországban – számolt be róla reggeli hírlevelében a FAZ. Az ország északkeleti részén, a Pas-de-Calais-i Billy-Berclauban nyíló üzemet több francia miniszter (köztük a gazdaságért felelős Bruno Le Maire), illetve a német FDP-s Volker Wissing közlekedési miniszter, valamint az olasz Adolfo Urso miniszter avatja fel. A helyszínre érkezik a Mercedes főnöke, Ola Källenius, illetve a Stellantis autógyártó és a Totalenergies energiacég főnökei is. A három vállalat egyben mintegy kétmilliárd eurót fektet be az új üzembe a 2020-ban alapított ACC közösségen belül.

A szóban forgó gyár az első, amelyben az ACC elektromos autókhoz fog akkumulátorcellákat gyártani. A következő években, 2030-ig 40 gigawattórás éves kapacitást szeretnének elérni, ami 800 ezer járműre lenne elegendő. A második üzem Kaiserslauternben épülhet majd, a tervek szerint ezt 2025-ben nyitják meg. A harmadikat pedig az olaszországi Termoliban építik fel. Az Európai Unió 850 millió eurót biztosít a projektre.

Emmanuel Macron nagyon bízik az átállásban, 2030-ig pedig szerinte évi kétmillió elektromos autót is gyárthatnak francia földön. Állami támogatással még három akkumulátorcella-gyárat építhetnek az ország északi részén, ahol az olyanok üzemei találhatóak, mint a Toyota vagy a Renault. Sokan már egy Akkumulátor-völgy születéséről beszélnek, a Szilícium-völgy mintájára. A Tesla-alapító Elon Musk is bejelentette nemrég, hogy jelentős befektetéseket tervez Franciaországban.

Az elektromos autógyártás hosszútávon húszezer embernek adhat munkát a Weo cikke szerint. A francia gazdasági minisztérium szerint évtizedek óta ez az első alkalom, hogy egy ipari szektort szinte a semmiből építenek fel az országban. A kedden átadott új gyár 640 méter hosszú és 100 méter széles, valóban impozáns méretekkel rendelkezik. A gyártás megkezdése idén nyáron indulhat, hatszázan dolgoznak majd az üzemben. A belső égésű motorok árusítása eközben 2035-től lesz tiltva az Európai Unió területén. Az akkumulátor-gyárakban olyanok is dolgozhatnak majd, akik eddig a dízelmotorok készítésében tevékenykedtek, az átképzések már megkezdődtek.

Egyelőre nem nagyon hallani hasonló francia vitákról, mint amelyek Magyarországon folynak. Ebben persze szerepet játszhat az, hogy Magyarországon kockázatosabb lehet egy ennyire vízigényes szektorra építeni, továbbá az sem egyértelmű, hogy elektromosautó-gyártó nagyhatalommá válhatnánk. Franciaország mindenesetre hasonló célt tűzött ki maga elé, és úgy tűnik, arrafelé a környezetvédelmi aggályokból is kevesebb lehetett. A cél a Le Parisien cikke szerint, hogy lépést tudjanak tartani a nagy kínai gyártókkal. Arra készülnek, hogy az autóiparnak erőltetett menetben kell haladnia a villamosítás felé. A kínai-japán AESC-Envision csoport már 2025-től elláthatja akkumulátorral a Renault-t, a tajvani Prologium pedig 2026 végén nyithatja meg első külföldi gyárát. Az elmúlt években összesen mintegy ötven hasonló építkezést jelentettek be Európa-szerte, azzal a felkiáltással, hogy az ázsiai, különösen a kínai gyártók tíz-húsz éves előnyben vannak. Az energiaárakat illetően pedig továbbra is érezni a hátrányt, Ázsiában és az Egyesült Államokban is jelentős állami összegeket fordítanak a területre. Ezért is most azt tervezik, hogy kifejezetten bőkezűen támogatják majd közpénzekből a hasonló projekteket.

A Le Parisien cikke szerint két fő probléma lehet az egésszel. Az egyik, hogy az ACC által használt lítium-ionos technológia jelentősen rászorul az olyan stratégiai fémekre, melyek ellátási láncát főleg Kína uralja. Az ázsiai ország igencsak erős mind lítiumban, mind nikkelben és mangánban. Társadalmi kihívást is jelent az átállás, minthogy a belsőégésű motorok tiltása miatt munkahelyek tízezrei szűnhetnek meg. Igaz, az elektromosautó-gyártás húszezer dolgozóval számol, de kérdéses, mennyire lesznek problémamentesek az átképzések, illetve jut-e majd mindenkinek új munkahely. A bezárásra ítélt douvrini Stellantis gyár szakszervezete mindenesetre már most keddre demonstrációt szervez a villamosítás következtében elszenvedett károkra hivatkozva.