Marosvásárhelyi reptér: válaszolt az igazgató

Marosvásárhelyi reptér: válaszolt az igazgató

A Transilvania repülőtér (Fotó: Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kedden megírtuk tapasztalatainkat a marosvásárhelyi Transilvania repülőtér kapcsán, amelyre – magyar állami támogatásból – október végétől napi Wizz Air járat indult el Budapestről.

Csütörtök este levél érkezett a repülőtér igazgatójától. Peti András munkatársai nevében is sajnálatát fejezte ki a kellemetlen tapasztalataink miatt, és biztosított arról, hogy soraink célba értek, cikkünkkel az általuk is ismert problémák még gyorsabb megoldására ösztönöztük őket. 

Az igazgató az állítja, a látszat ellenére nagy munka zajlik a háttérben. Dolgoznak azon, hogy a Transilvania repülőteret újra versenyképessé tegyék és az méltó legyen a környezeti- és történelmi jelentőségéből fakadó adottságaihoz. A folyamatot lassítja a román bürokrácia, ám azokban az esetekben, amelyeken a saját hatáskörben javítani tudnak, haladéktalanul meghozzák a szükséges döntéseket.

Dilettáns repülőtér, túlfoglalt járatok Erdélybe | Magyar Hang

Erdélyi abszurd: a marosvásárhelyi Transilvania nemzetközi repülőtér összforgalmának a felét a budapesti járat teszi ki, és milyen nyelven nem beszélnek az információs pultban és a büfében? Eltalálták, magyarul. Miközben a reptér igazgatóját immár három éve Peti Andrásnak hívják, a tulajdonos a Maros Megyei Tanács (elnök: Péter Ferenc), a megye és a város lakosságának közel a fele magyar.

Az igazgató megjegyezte, az indulási terminálban van lehetőségük az utasoknak várakozni, ott számtalan pad áll a rendelkezésre (ezeket hamarosan felújítják), de szerinte is gondolniuk kellett volna azokra is, akik az érkező utasokat várják. Egyébként az utasterminál bővítésére már csak a környezetvédelmi engedély beszerzése maradt hátra, a beruházásra uniós pályázati forrásokból kerülhet sor hamarosan.

– A vezeték nélküli internet esetében is van hiányosságunk. Bár az indulás helyszínén van wifi, arra valóban nem gondoltunk, hogy az érkezés helyszínén is legyen, és az ideérkező utasok rá tudjanak kapcsolódni. Ezekben az esetekben máris kértem a munkatársaimat, hogy intézkedjenek – írta az igazgató, de ehhez hozzátennénk, hogy mi az indulási oldalon sem találtunk az utasok számára elérhető internetszolgáltatást, még fizető verzióban sem.

– Az a tény ugyanakkor, hogy az információs pultnál dolgozó kolléga nem beszélt magyarul, természetesen sajnálatos. De szeretném, ha tudná, hogy jelenleg is van meghirdetett állásunk, sajnálatos módon sem magyar, sem román anyanyelvű jelentkező nincs ezekre a lehetőségekre, hiszen általános munkaerőhiány jellemző egész régiónkra. Ezúton önt is kérem, hogy segítsen e munkalehetőség népszerűsítésében – fogalmazta meg, és ebben örömmel segítünk.

Aki szeretne a marosvásárhelyi repülőtéren dolgozni, ne habozzon jelentkezni!

Ami a repülőtér és a város közötti autóbuszjáratot illeti, az igazgató szerint 2013-ban egy közbeszerzési eljáráson nyert egy helyi vállalkozás, de utashiány miatt a járat veszteségesnek bizonyult, így idén lemondott erről a lehetőségről. Van egy Niraj Reptéri Transzfer (románul Niraj Transfer), ezt lehet foglalni a Wizz Air oldalán jegyfoglalás során, vagy a saját oldalukon, és a székelyföldre utazók a Vándor Székely busztársasággal utazhatnak előzetes foglalás során. A reptér vezetője szerint az esetek többségében azt tapasztalják, hogy az utasokat családtagjaik, barátaik szállítják a repülőtérre, és ugyanez tapasztalható érkezéskor is. Ezt – véleményünk szerint – pont a buszjáratok hiánya miatti kényszerhelyzet okozza – az igazgató által említett szolgáltatások nem nevezhetők tömegközlekedésnek, csak előre foglalva lehet használni őket és meglehetősen drágák. A Niraj Transferrel például 30 lejbe, több mint kétezer forintba kerül bemenni az alig 14 kilométerre lévő városközpontba, miközben a Budapest–Marosvásárhel repülőjegy már 39 lejtől megvásárolható.

 

A magyar államnak fontos a napi repülőjárat Marosvásárhelyre, a székely politikusoknak annyira nem | Magyar Hang //cdn.embedly.com/widgets/platform.js

Ami a taxit illeti, jelenleg nyolc hely biztosított a taxisok számára a repülőtér területén, amelyből hét el van foglalva, és egy helyre további jelentkezőt várnak. Ugyanakkor a terminálban ki vannak függesztve a taxitársaságok telefonszámai, de ha valakinek nem áll módjában taxit hívni, az információs pultnál segítenek neki – tudtuk meg a levélből.

A repülőtérre való be- és kijárást hosszú távon egy körforgalom fogja megkönnyíteni, amelyre már kiváltották az urbanisztikai engedélyt, megkötötték a szerződést, viszont a tervdokumentáció engedélyezése már 300 napja csúszik az illetékes hatóságnál. Ugyanehhez a hatósághoz tartozik a gyalogátkelőhely engedélyeztetése is. – A helyzet kezelése érdekében rendszeres kapcsolatban vagyunk a hatósággal, de sem sürgető, sem kényszerítő eszköz nem áll rendelkezésünkre, hogy a munkájukat felgyorsítsuk – írta Peti, aki azt is kifejtette, hogy az elmúlt három évben mintegy 100 millió lej (7 milliárd forint) értékben valósult meg fejlesztés a reptéren, és ez több mint amennyit az ötven éves fennállása óta összesen sikerült beruházni. – Végső soron sikerült megmenteni a bezárásra ítélt repülőteret, Románia egyik legmodernebb légikikötőjévé változtatni és újra fellendíteni – fejezte be az igazgató.