Hvg.hu: repülőjáratok ezreit törölhetik a nyáron
A Wizz Air egyik gépe (Fotó: Lukács Csaba)

Olyan gyakran szorulnak karbantartásra az amerikai Pratt & Whitney által gyártott új generációs hajtóművek, hogy a nyáron legalább 3000 repülőgépjáratot kell miattuk törölni – írja a Hvg360. A probléma odáig fajult, hogy a Go First indiai fapados légitársaság május elején csődöt jelentett a hajtóműproblémák miatt. 

A helyzet megértéséhez érdemes tudni, hogy amikor egy légitársaság repülőgépet vásárol, azt is el kell döntenie, hogy az adott típushoz rendelkezésre álló, harmadik fél által gyártott hajtóművek közül melyik típust szerelteti be. A hajtóműveket pedig legalább 850 üzemóra után át kell vizsgálni, még akkor is, ha tökéletes állapotban vannak.

A Pratt&Whitney által gyártott hajtóművekkel jelenleg a minimális üzemóraszám elérése előtt problémák merülnek fel: gyakrabban kell karbantartásra vinni őket, a tartalék alkatrészek ellátási problémák miatt lassan érkeznek meg, ezért a karbantartási idők hosszúak. Márpedig ezeket 1228 darab Airbus A319neo, A320neo és A321neo típusba, 226 darab A220-asba és 70 darab Embraer E2 típusba építették be– írja a lap.

A Hvg360 szerint mintegy tizenöt légitársaság érintett, köztük több európai. Megkeresésére a Wizz Air elmondta, hogy valamennyi A320neo és A321neo gépét PW1100G hajtóművel szerelték fel. Ezt azt jelenti, hogy a nagyjából 170 gépből álló flottája fele ilyen hajtóművel közlekedik. A kérdésre, hogy a jelzett hajtóműtípus igényel-e az átlagnál több karbantartást, emiatt pedig járattörlést, a magyar fapados légitársaság csupán annyit közölt, hogy „az egész iparágat sújtja az ellátási lánc problémája, amely során hosszabb időbe telik az egyes alkatrészeket leszállítani, amikor szervizelésre kerül a sor. Ez a nehézség érinti leginkább a Wizz Airt is.” Mivel a fenti adatokból úgy tűnik, hogy e hajtómű gyakoribb karbantartást igényel, ezért feltételezhető, hogy az alkatrészek hosszabb ideig tartó leszállítása a Wizz Air számára is problémát jelent.