Az amerikai haditengerészet menesztette a Dél-kínai tengeren egy hónapja egy víz alatti heggyel ütköző USS Connecticut nevű atommeghajtású tengeralattjáró parancsnokát, Cameron Aljilani és két további főtisztjét – jelentette a BBC. Az indoklás szerint erre azért került sor, mert a belső vizsgálat szerint a 15 tengerész sérülésével járó balesetet emberi mulasztás okozta, az ütközést pedig el lehetett volna kerülni még úgy is, hogy a kérdéses víz alatti hegy nem volt rajta a tengeralatti domborzati térképeken.
Az amerikai haderő nem sok információt osztott meg az incidensről, és ezúttal sem szolgáltak további részletekkel, így azzal sem, hogy hogyan történt a baleset. A USS Connecticut a tájékoztatás szerint egy rutinfeladatot hajtott végre a Dél-kínai-tengeren, hogy pontosan mit, arról szintén nem lehet tudni semmit. A baleset után a USS Connecticut az amerikaiak guami hadi kikötőjébe ment, ahol jelenleg is a károk felmérése zajlik, majd ezt követően egy Seattle melletti bázison javítják majd ki a hibákat. A balesetben megsérült tengerészeket egyébként még a fedélzeten ellátták.
Mivel az ütközésről csak találgatni lehet, a szakértők a sötétben tapogatóznak. A BBC idézett egy volt brit tengeralattjáró parancsnokot, aki szerint kifejezetten ritkák az ilyen jellegű incidensek. Ryan Ramseyt elmondása szerint sokkolta a USS Connecticut balesete, főleg, mivel a Seawolf osztályú tengeralattjáró egy új, modern hadi jármű. Persze, miként Ramsey azért megjegyezte, „ha bármikor kienged az ember és lazít, akkor történhetnek váratlan dolgok”.
Az amerikai haditengerészeti témákkal foglalkozó USNI News szakportál szerint 2005-ben történt legutóbb, hogy egy amerikai tengeralattjáró egy másik víz alatti objektumnak ütközött. Akkor a USS San Francisco mintegy 150 méteres mélységben csapódott teljes sebességgel egy víz alatti hegynek Guam közelében. Abban a balesetben egy tengerész vesztette életét.
Kína ingerülten reagált
Az incidens jelenleg talán a világ egyik legforróbb térségében, a Dél-kínai-tengeren történt, ahol az elmúlt időszakban több szempontból is igen feszült a helyzet. Egyrészt Kína és Tajvan között eszkalálódik megint a politikai helyzet. Peking 1949-es önhatalmú megalakulása óta nem ismeri el és szakadárokként tekint a 36 ezer négyzetkilométer területű és 24 milliós szigetre. A tajvani külügyminiszter, Csiu Kuo-cseng (Qiū Guózhèng) szerint az elmúlt 40 évben nem volt ilyen rossz a geopolitikai helyzet, és ilyen nagy a katonai nyomás. A megfigyelések szerint idén október elején előfordult az is, hogy a tajvaniak több mint ötven illegális kínai légtérsértést jegyeztek fel egyetlen nap alatt. Tajpejben egyébként azzal számolnak, hogy Peking 2025-ig lerohanja a szigetet.
A Dél-kínai-tenger e konfliktustól függetlenül is komoly viták színtere: miután ugyanis Kína bejelentette igényét a terület nagy részére, a környező országok és Washington ellenérzéseit fejezte ki. Az Egyesült Államok és szövetségesei rendszeresen járőröznek a térségbeli nemzetközi vizeken, kihasználva a hajózás szabadságához fűződő jogukat. Néhány nappal korábban a tajvani védelmi minisztérium arról tájékoztatott, hogy katonáikat az amerikai haderő tagjai képzik ki.
Kína nemtetszéssel figyeli ezeket az eseményeket, így a balesetre is ingerülten reagáltak. A Reuters hírügynökség tudósítása szerint a kínai külügyminisztérium pénteki sajtótájékoztatóján közölték, Peking teljes körű tájékoztatást követel a balesetről. Kifejezetten arra lennének kíváncsiak, történt-e nukleáris szivárgás. Ugyan az amerikaiak korábban közölték, nem sérült meg az atomreaktor, a kínaiak azonban kézzel fogható bizonyítékot szeretnének látni ezzel kapcsolatban. Pekingben egyúttal arra szólították fel az Egyesült Államokat, hagyjanak fel a provokációkkal a térségben.