
Kiadta éves statisztikáját a Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI World) a világ nagy légikikötőinek 2021-es forgalmáról. A tízes listát újra amerikaiak dominálják – egy évvel korábban, a koronavírus-járvány kitörésének évében akkora volt a leállás a világ nyugati felén, hogy a listán (a korábbiaknál jóval alacsonyabb számokkal) többnyire kínai repülőtereket találtunk – a top tízből hét volt a távol-keleti országból.
A számokból az látszik, az élet – legalábbis a légiutazások terén – kezd visszatérni a normális mederbe, de a forgalom még mindig csak a fele a járvány előtti értékeknek. Tavaly összesen 4,5 milliárd légiutast regisztráltak világszerte, ez 25 százalékos növekedés a 2020-as számokhoz képest.
A montreali székhelyű civil szervezet statisztikái szerint 2021-ben újra az atlantai légikikötő volt a világ legforgalmasabb repülőtere, évi 75,7 millió utassal. Ez a tény is azt jelzi, hogy az élet kezd visszatérni a normális kerékvágásba, mert korábban évtizedeken át a Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport számított a legforgalmasabbnak a világon.
A tízes listából nyolc légikikötő amerikai városban van: a második a Dallas/Fort Worth-i (62,5 millió utas), a harmadik pedig a denveri (58,8 millió utassal).
Chicago, Los Angeles, Charlotte és Orlando következik a sorban (54 és 40 millió közötti számokkal), és az első nem amerikai repülőtér a nyolcadik helyen álló, kínai Kanton (Kuangcsou, 40,3 millió utas). Ez az első város a listán, ahol csökkent (!) a forgalom 2020-hoz képest, méghozzá legalább nyolc százalékkal.
Ezután szintén kínai város következik (Csengtu), ahol szintén csökkent a forgalom (igaz, csak két százalékkal), így tavaly 40 millió utast regisztráltak. A tízes listára Las Vegas fért még fel, 39,8 millió légiutassal, viszont itt volt a legnagyobb a növekedés: 79 százalékkal többen repültek ide, mint egy évvel korábban.
A világ tíz legforgalmasabb légikikötője egyébként a globális forgalom tizedét hozta, és a statisztika alapján a nagyok hamarabb felállnak a padlóról, mint a kicsik – nálunk a 2021-es utaslétszám a két évvel korábbinál csak alig 30 százalékkal kevesebb.
Ha a nemzetközi utazásokat nézzük, egészen másképp néz ki a lista: itt a közel-keleti és az európai repülőterek dominálnak. Az első Dubai (29 millió utas, 66 százalékos visszaesés 2019-hez képest), utána Isztambul következik (26,4 millió utas, 33 százalékos csökkenés), majd Amszterdam (25,5 millió utas, 64.4 százalékos csökkenés). Frankfurt, Párizs, Doha, London, Antalya, Madrid és Cancún teszi teljessé a tízes toplistát – a mexikói repülőtéren alig 19,7 százalékkal maradtak el a 2019-es forgalomtól.
A civil szervezet megjegyzi: a globális légiforgalom helyreállásának ütemét megakaszthatja Oroszország ukrajnai inváziója, és Kína újbóli bezárkózása a Covid-19 járvány miatt, de egyelőre nem tudják, ez hány százalékkal veti vissza az utazási kedvet.