
Magyar tulajdonban lévő cégek tartották el hirdetéseikkel a hatalomból kiszorult Nikola Gruevszki médiahátországát - írta a hvg.hu a Balkaninsight hírportál elemzésére hivatkozva. Mint ismert, a szabadságvesztésre ítélt Gruevszki, a magyar kormányfő, Orbán Viktor jó barátja 2018-ban menekült a büntetés elől Magyarországra, ahol menekültstátuszt kapott.
Pártja, a macedón nacionalista párt, a VMRO-DPMNE mögött álló lapok a párt választási veresége után kerültek nehéz helyzetbe; volt olyan szerkesztőség, amelyik meg is szűnt. A médiumok finanszírozásában 2017-ben jelentek meg magyar cégek.
Két, Fidesz-közeli médiumokból ismert magyar állampolgár, Schatz Péter és Adamik Ágnes is megjelent a macedón médiapicon: a VMRO-DPMNE párthoz közeli médiumokat kiadó cégeket jegyeznek, és több magyar tulajdonú vállalat is hirdetni kezdett a Gruevszki pártjához közelálló médiumokban.
A Balkaninsight elemzése felsorolja azokat a magyar vállalatokat – például a horvát olívaolajat forgalmazó Oliveryt, a Skin Delight kozmetikai céget vagy a Bonyart webáruházat – amelyek hirtelen úgy érezték, nekik mindenképpen macedón médiumokban kell hirdetniük. A Balkaninsight kutatása szerint ez üzletileg aligha érhette meg a cégeknek, a Skin Delight például szerintük magyarul hirdetett a reménybeli macedón ügyfeleknek.
A Balkaninsight és a BIRN balkáni oknyomozó portál kérdéseket tett fel a cégeknek is, amiből kiderült: a reklámokat fizető vállalatok tulajdonosainak „barátai” kérték fel őket arra, hogy termékeiket a macedóniai médiumokban népszerűsítsék. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a hirdetők tudatában voltak-e az által „kiválasztott” médiumok politikai irányultságának, a Bonyart ezt válaszolta: „Csak fasiszta weboldalakon nem hirdetnénk. De mi bízunk a barátainkban, hogy ők soha nem is javasolnának ilyen internetes oldalt. Nagyra értékeljük az újságírók és a médiumok munkáját.”
A hirdetők egy része már felhagyott a macedóniai kampányokkal, Gruevszki pedig azóta Magyarországra szökött - emlékeztet a hvg.hu cikke.