
Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése – közölte a MTI-vel Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti csütörtökön. A kikötő megvásárlásáról a közlés szerint 2018-ban döntött a kormány, bár az első pillanattól kezdve csúsztatásokkal kommunikált róla: 2019-ben bejelentették, hogy megvették, de a tranzakció csak 2020-ban zárult le. Bár a hivatalos verzió arról szólt, hogy kikötőt vettek, valójában egy koncesszióról volt szó, amely egy akkori állapotában használhatatlan rakpartból, kármentesítésre szoruló jogi eljárások terhelte ipari területből állt.
A projekt az elmúlt évek alatt alig-alig haladt, de az államtitkár a mostani bejelentésben arról beszélt, hogy a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor a beruházás mellett döntött, és részletezte az építés menetét is: először egy 250 méteres partfalszakasz építenek, amihez 50 ezer köbméteres területet töltenek fel a tengerben; ezt viszik tovább tovább 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz a magyar kikötőnek; emellett 30 hektáron építenének fel egy nagy logisztikai központot, és itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.
Bár Szijjártó Péter külügyminiszter 2022-ben még arról beszélt, hogy 2026-ban már működhet a terminál, az államtitkár most már azt ígérte, 2028-ban működik majd teljes kapacitással, és kiszolgálja a magyar áruexportot.