Nem jön az orosz olaj a Barátság vezetéken

Nem jön az orosz olaj a Barátság vezetéken

A kőolajvezeték egyik felszíni szakasza Ukrajnában (Fotó: Wikipédia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Cikkünk frissül!

Napok óta nem érkezik orosz olaj Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken keresztül. A hír a nemzetközi sajtóban röppent fel, majd végül a Mol is elismerte, hogy ez valóban így van. Azt is leszögezte ugyanakkor az olajtársaság, hogy több hétre elegendő tartalékuk van. Lapunk megkérdezte az ügyben a Holtankoljak.hu ügyvezetőjét is.

Napok óta, egészen pontosan augusztus 4-e óta nem érkezik olaj hazánkba sem Oroszországból, a Barátság kőolajvezetéken át – erről a Bloomberg írt. A szállítást – a cikk szerint – az orosz Transznyeft nevű cég állította le, mert a vezeték Ukrajnán is keresztülmegy, ugyanakkor az uniós szankciók miatt nem tudták nekik kifizetni az úgynevezett tranzitdíjat. Azt mondják, hogy még július 22-én átutalták a pénzt, ugyanakkor néhány nappal később az visszaérkezett a számlájukra.

A Transznyeft azt is közölte, hogy már dolgozik valamilyen alternatív megoldáson.

A Reuters közben azt írta, hogy a Oroszország átlagosan napi 250 ezer hordónyi olajat szállít a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül Magyarországnak, Szlovákiának és Csehországnak.

Kérdéseinket már elküldtük a Mol-nak azzal kapcsolatban, hogy jelenthet-e e mindez további ellátási nehézségeket, illetve van-e információjuk arról, hogy a probléma mikor és hogyan oldódhat meg. Erre ugyan nem reagáltak, azonban egy közleményt már elküldtek a Hvg-nek. Ebben annyit írtak, hogy „A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.” Ezek szerint a Mol közvetítene az oroszok és az ukránok között. 

Az orosz kőolajszállítások leállításáról szóló hírre a Mol-részvény árfolyama azonnal esni kezdett, és a hétfői 2936 forintos záróárfolyamához képest 14:50-re 2808 forinton állt, ami közel 5 százalékos esést jelent. De nemcsak a Mol-papír, hanem a forint árfolyama is lejtőre került az információ nyilvánosságra kerülése után: 397 forintnál is magasabb összeget kértek egy euróért, miközben délelőtt még 394 forint körül ingadozott az európai közös valuta kurzusa.  

Időköben megerősítette a hírt Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője is. Az MTI beszámolója szerint azt mondta, hogy az Ukrtransznafta valóban teljesen leállította az olaj szivattyúzását Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság déli ágán keresztül augusztus 4-én reggel 6 óra 10 perckor. Ennek magyarázataként azt mondta, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. Az európai bankok ugyanis már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, hanem ahhoz be kell szerezniük az adott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja ugyanakkor, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról.

Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, a Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet. Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani. A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.

Bujdos Eszter a Holtankoljak.hu ügyvezetője a Magyar Hangnak a történtek után azt mondta, hogy ez biztosan nem segít a jelenlegi, üzemanyaghiányos helyzetben. A szakember kitért rá ugyanakkor, hogy a Mol százhalombattai finomítója eleve csökkentett kapacitással működik, hiszen „minden idők legnagyobb karbantartása” zajlik. A munkálatok a tervek szerint októberig tartanak, ugyanakkor már szeptembertől elkezdenék a finomítási kapacitások emelését. Ám itt felhívta a figyelmet az osztrák OMV schwechati üzemének karbantartására, ahol a június eleji leállás még mindig tart, tőlük import üzemanyag egyébként legkorábban novemberben érkezhet a hírek szerint.

„A Barátság olajvezeték leállását a jelentések szerint technikai probléma okozta. A magyar fél is dolgozik azon, hogy segíthessen a helyzet megoldásában, és helyreállíthassa a szállítást olyan hamar, ahogy csak lehetséges. A hazai ellátás több hétre garantált az elérhető készletekből” – írta Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár a Twitteren.