Rengeteg vadászrepülőgép zuhant le az elmúlt években Romániában

Rengeteg vadászrepülőgép zuhant le az elmúlt években Romániában

MiG–21 Lancer vadászrepülők a levegőben (Fotó: Román Honvédelmi Minisztérium)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Szerda este helyi idő szerint 20 óra után néhány perccel lezuhant a román légierő egy járőrszolgálatot teljesítő MiG–21 Lancer vadászgépe a Fekete-tenger partvidékén, Konstanca megyében. 20 óra 44 perckor a keresésére küldött IAR 330-Puma helikopter is lezuhant, és a fedélzetén tartózkodó hét fő közül senki sem élte túl a balesetet. Másnap hajnalban megtalálták a vadászrepülő roncsait is, benne a pilóta holttestével. A MiG–21 esetében a hatóságok műszaki hibára gyanakszanak, a helikopter lezuhanását pedig a jegesedés idézhette elő, miután a pilóta repülés közben rádión azt jelentette, hogy az időjárási viszonyok kedvezőtlenek, majd parancsot kapott, hogy térjen vissza a támaszpontra.

Mindkét géptípus több mint 40 éve van szolgálatban a román légierőnél.

A hírre sokan felkapták a fejüket, egyrészt az ukrajnai háború miatt (a baleseteknek egyértelműen nincs közük a szomszédban zajló harci cselekményekhez), másrészt a MiG–21 miatt, ami egy rendkívül elavult vadászgéptípus. Illetve nem annyira, de erről mindjárt később.

A NATO-csatlakozás előtt (keleti szomszédaink 2004-ben csatlakoztak a katonai szövetséghez) Románia úgy próbált meg pénzt spórolni, hogy izraeli közreműködéssel 1993-ban elkezdték a 189 darab MiG–21-esből álló vadászgép flottájuk korszerűsítését. Az izraeli ELBIT és a román Aerostar vállalatok Bákóban építették át a gépeket: a kézi vezérlést elektronikusra cserélték, folyadékkristályos kijelzőket, izraeli lokátort, Phython légiharc rakétákat kaptak, és Izrael adta a berepülőpilótákat is a felújított gépek élseben való tesztelésére. Az első ily módon felújított gépet 1996-ban mutatták be a nagyközönségnek a Farnborough-ban – az arányokra jellemző, hogy egy új nyugati vadászgép árából tíz régi MiG–21-est tudtak modernizálni.

Korabeli sajtóhírek szerint a romániai Lancer-program keretében 110 darab MiG–21-est terveztek átépíteni: nagy részüket vadászbombázó/csapásmérő gépnek, 25 darabot pedig vadász feladatra specializálva. Az eredeti tervekben azt szerepelt, hogy a felújított gépek 2006-ig maradhatnak a flottában, de ezt a határidőt többször kitolták.

A rendszerváltás után egyébként Románia rendkívül sok orosz gyártmányú gépet vesztett, így a hatóságok használt F-16-osok vásárlása mellett döntöttek. Tizenkettőt vettek Portugáliától, amerikai közvetítéssel.

Romániában szolgáló MiG-ek balesetei:

1994. március, Temesvár: egy MiG–23 hajtőműve leállt leszálláskor, pályamegközelítés közben, a pilóták katapultáltak, a gép megsemmisült.
1994. május, Temesvár: gyakorlórepülés közben lezuhant egy MiG–21, a pilóta meghalt.
1994. augusztus, Konstanca: egy MiG–23 leszállás közben irányíthatatlanná vált, a pilóta katapultált.
1994. október, Torda: katonai feladat teljesítése közben egy MiG–21 lezuhant. A pilóta katapultált.
1994. október: pilótahiba miatt lezuhant egy MiG–21, a személyzet meghalt.
1995. július, Olt megye: felszállás után lezuhant egy MiG–21, mindkét pilóta meghalt.
1995. augusztus, Temesvár: kiképzés közben lezuhant egy MiG–21, minkét pilóta katapultált
1996. május: a borceai katona repülőtéren egy MiG–21 belerepült az irányítótoronyba, csodával határos módon nem halt meg senki.
1996. október, Temesvár: kényszerleszállás közben helyrehozhatatlanul megsérült egy MiG–21.
1997. május, Bákó: lezuhant egy MiG–21, a pilóta katapultált.
1997. december, kiképzés közben lezuhant egy MiG–21, mindkét pilóta katapultált.
1998. október, Konstanca: kényszerleszállás közben megsérült egy MiG–29.
1999. április, Aranyosgyéres: leszállás közben pilótahiba miatt súlyosan megsérült egy MiG–21.
1999. május, Arad: lezuhant egy MiG–23, a pilóta meghalt.
1999. augusztus, Bákó: felszállás közben pilótahiba miatt lezuhant egy MiG–21 Lancer kiképzőrepülő, a két pilóta katapultált.
2000. március, Temesvár: leszállás közben súlyosan megsérült egy MiG–21 Lancer.
2001. július, Bákó: lezuhant egy MiG–21 Lancer, a pilóta katapultált.
2002. február, Calarasi: madárrajnak ütközött és lezuhant egy MiG–21 21 Lancer, a pilóta meghalt.
2002. március, Aranyosgyéres: egy MiG–21 Lancer lezuhant, a pilóta katapultált.
2002. október, Bákó: leszállás közben lezuhant egy MiG–21 Lancer, a pilóta katapultált.
2003. szeptember, Aranyosgyéres: egy MiG–21 Lancer lezuhant egy éjszakai repülés során, a pilóta meghalt.
2004. augusztus, Maros megye: két MiG–21 Lancer egymásnak ütközött a levegőben, a pilóták katapultáltak és túlélték.
2005. március, Braila: egy MiG–21 Lancer lezuhant, a pilóta katapultált.
2006. november, Arad: egy MiG–21 Lancer lezuhant, a vizsgálat szerint azért, mert a pilóta repülés közben elájult.
2010. november, Aranyosgyéres: egy kiképzőgép lezuhant, mindkét pilóta meghalt.
2017. június, Konstanca: lezuhant egy MiG–21 Lancer.
2018. július, Borcea: egy légiparádé közben lezuhant egy MiG–21 Lancer, a pilóta meghalt.
2021. április, Maros megye: egy, az aranyosgyéresi katonai bázisról felszállt MiG–21 Lancer lezuhant, a pilóta katapultált.
2022. március 2., Konstanca: esti járőrözés közben lezuhant egy MiG–21 Lancer, a pilóta meghalt. A baleset felderítésére küldött Puma helikopter is lezuhant, hét fő életét vesztette.