Repülőgép-szerencsétlenség Dél-Koreában – madárbecsapódás lehetőségét is vizsgálják
Lezuhant repülő a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén 2024 december 29-én (Fotó: AFP via Europress/Jung Yeon-Je)

Cikkünk frissül!

Leszállás közben letért a futópályáról és falnak ütközött vasárnap egy 181 embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel mindenki életét vesztette a balesetben – közölték a hatóságok. Több szemtanú még a balesetet megelőző hajtóműtűzről és több detonációról számolt be.

Helyi idő szerint 9 óra 7 perckor a koreai Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról és kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren. A kimentett két ember kivételével minden utasról feltételezhető, hogy meghalt – közölték tűzoltók, hozzátéve, hogy a mentési műveletről a holttestek keresésére álltak át. A Bangkokból visszatérő repülőgép fedélzetén összesen 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. A halálos áldozatok száma magyar idő szerint vasárnap délután négyre hivatalosan már 179. Egy utast és a személyzet egy tagját – mindketten nők – nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból, és jelenleg kórházban ápolják őket. Az okok felderítésére a vizsgálat megindult.

A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül csúszott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult. „Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?” – tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is. A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását. „A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: „Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”. Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, „így ez nem tervezettnek tűnik”. A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell. Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. „Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép szívverése a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

Az egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. „Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta. Egy másik szemtanú a repülőtértől 4,5 kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett. „Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes” – mondta. „Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett.” Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást”, majd később egy „hangos robbanást”.

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni. Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni.

Csve Szangmok megbízott elnök dél körül érkezett a baleset helyszínére. Az elnöki hivatal rendkívüli ülést hívott össze a repülőgép-szerencsétlenségre adandó kormányzati válaszlépések megvitatására.

(MTI)