Vizsgálóbizottságot hoztak létre Ausztriában a C-17-es incidense miatt

Vizsgálóbizottságot hoztak létre Ausztriában a C-17-es incidense miatt

Boeing C-17 Globemaster (Fotó: Wikipedia/Gerard van der Schaaf)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Vizsgálóbizottság alakult Ausztriában a múlt hét pénteken légtérsértésen ért magyar felségjelű C-17-es katonai repülőgép incidensének kivizsgálására. Ennek a jelentése adhat választ arra a kérdésre, hogy miért repült az előírt 10-11 ezer méteres magasság helyett mindössze 1000 méteren a magyarországi állomáshelyű NATO-szállítógép. Ez derül ki Michael Bauer, az osztrák Védelmi minisztérium szóvivőjének lapunk érdeklődésére küldött tájékoztatásából. Mint írta, a vizsgálat még tart, így eredményekről nem tudott beszámolni.

Mint arról beszámoltunk, az érvényes átrepülési engedéllyel rendelkező C-17 Globemaster III-as szállítógépet az osztrák légierő két Eurofighter harci gépe fogta el. Akkor az esetről nyilatkozó Michael Bauer szóvivő súlyos légtérsértésről beszélt, szavai szerint ez a repülési magasság veszélyeztette a légi közlekedést. Az esetet ahhoz hasonlította, mintha egy autós a forgalommal szemben haladna az autópályán.

Michael Bauer éppen pénteken – amikor a válaszlevele szerkesztőségünkhöz megérkezett – az osztrák közrádió felső-ausztriai regionális stúdiójának adott interjút az ügyben, amelyben árnyalta korábbi nyilatkozatát. A szóvivő azt mondta, hogy a pilóta bejelentkezett az osztrák légiforgalmi hatóságnál, volt engedélye az alacsonyabb repülésre: lakott területen 300 méteres magasságra, azon kívül pedig 150 méteresre. Ám a szóvivő szerint túl gyorsan haladt, kinyitotta a leszállítást segítő szárnyait, illetve a gép farát is. Az Eurofightereket pedig azért küldték utána, mert a katonai rádiófrekvencián nem jelentkezett be. A beszámoló szerint Bauer felvetette azt is, hogy talán a pilóta először járt Ausztriában, és le volt nyűgözve a látványtól.

Az osztrák köztelevízió múlt pénteki híradása szerint a szállítógép 11 óra körül lépett be Ausztria légterébe, majd ereszkedni kezdett. A Salzburg tartománybeli Salzkammergut és Felső-Ausztria tóvidékén nagy feltűnést keltve már mindössze 1000 méteres magasságban manőverezett, a szemtanúknak olyan érzésük volt, mintha a gép sétarepülésen vett volna részt. Az esetről több videófelvétel is készült, itt is látható).

Michael Bauer egy hete azt mondta, hogy ilyen jelentős eltérésre az előírt repülési magasságtól az előző 20 évben nem volt példa. Azt is kiemelte, hogy nem tisztázott, a pilóta miért repült olyan alacsonyan. Bauer szerint a gép leszállása nem volt esedékes. A szóvivő akkor az incidens diplomáciai folytatását is felvetette. Egyebek mellett erre, esetleges üzenetre, illetve annak tartalmára is rákérdeztünk, de a szóvivő megértésünket kérte, amiért a vizsgálat lezárultáig nem válaszolhat a felvetéseinkre.

Az incidenst követően a magyarországi Honvédelmi minisztériumnál is érdeklődtünk az eset körülményeiről, következményeiről. Mint arról beszámoltunk, akkor azt közölték: A Magyar Légierő kötelékében nincs Boeing C–17-es típusú repülőgép. A repülőgép a többnemzeti NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség Nehéz Légiszállító Ezredéhez tartozik, így azok tevékenységéről nem áll módjukban tájékoztatást adni – írták.

Szintén akkor kerestük a Szijjártó Péter vezetése alatt álló Külgazdasági és külügyminisztériumot is, de onnan nem kaptunk tájékoztatást.