Ahogy a vágyakkal teli nőből darabjaira hullott anya lesz

Ahogy a vágyakkal teli nőből darabjaira hullott anya lesz

Járó Zsuzsa a 23 percben (Fotó: Takács Attila)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Fogni egy térképet, csukott szemmel rábökni egy helyre – sokan vannak, akik ebben látják megrekedt életük megoldását. Összetenni minden fillért, felülni egy gépre, amely elrepít oda, ahol akár meg is oldódhatnak a problémák, ahol talán a boldogság vár. Ebben az egyetlen pillanatban benne van az egész jövő, saját sorsáról is dönt, aki rábök egy pontra a térképen. Dennis Kelly monodrámájának, a 23 perc főhősnőjének élete is mintha abban a pillanatban pecsételődött volna meg, amikor Nápolyt választotta sorsfordító kalandja kiindulópontjának. Állhatott volna más város reptéren is, más emberek között, és akkor talán egész élete sem úgy alakult volna, ahogy a visszaemlékezésekből kibomlik. Talán más férfihoz sodorta volna az élet.

A darabot a londoni ősbemutató után az Orlai Produkciós Iroda tűzte most műsorára Keszég László rendezésében, Járó Zsuzsával a főszerepben. Pedig olyan jól indult ez a házasság, tele szenvedéllyel, nagy érzésekkel, a gyermekáldásra sem kellett sokat várni. A férfi üzlete is jól hozott a konyhára, majd a nő is megtalálta saját számítását, nem is kellett hozzá sok idő, hogy filmes karrierjével a férje fölé nőjön.

Mennyit ér egy élet? | Magyar Hang

Mindeközben az idillinek hitt élet azonban a felszín alatt lassan rothadásnak indult, a kedvesnek ismert férfi egyre agresszívabbá vált, az egyetlen lehetséges kiút az asszony számára a válás maradt. A nő meséje időnként megszakad: gyerekeivel játszik, mesél nekik, miközben próbálja megnevelni a kis gézengúzokat. Képzeletben játssza le ezeket a helyzeteket, mégis olyan, mintha a kisfiú és a kislány ott lenne mellette. Pedig nem többek mint emlékképek. „Egyébként tudom, hogy nincsenek itt” – és ebben a szívszorító pillanatban a néző is kezdi felfogni, miről is szól valójában ez a visszaemlékezés.

Messziről indul és sok kitérőt tesz a Tony-díjas Dennis Kelly története, de aktuális társadalmi témákkal szembesít. Kelly egyoldalú módon kizárólag az agresszív férfitársadalmat kritizálja művében, de beszél a nők helyzetéről a patriarchális elvek mentén működő munkahelyi világban, az anyaság kudarcairól, a több fronton való helytállásról, a lelki kiégésről. És legfőképp a családon belüli erőszakról, és ez az, ami miatt olyan fontossá válik ez a darab, hiszen nem lehet eleget beszélni arról, hogy kiből, miért és hogyan válhat áldozat. A megértés egyik útja ez.

„Inkább magukra zárják az ajtót, és a négy fal között próbálnak túlélni" | Magyar Hang

Az évek alatt Járó Zsuzsa komoly színésznővé érett, majd másfél órás, megfeszített ritmusú játékában bizonyítja humorát és érzékeny drámai erejét, megannyi arcot ölt magára. Látjuk fiatal, szédült lányként, vágyakkal teli nőként, sikeres üzletasszonyként, megzavarodott feleségként, darabjaira hullott anyaként. Egy egész életet él végig a szemünk előtt, és pusztul el fájdalmában. Fontos színésznő, fontos darabban.

Dennis Kelly: 23 perc. Rendező: Keszég László. Jurányi Ház

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/41. számában jelent meg október 11-én!

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/41. számban? Itt megnézheti!