Billie Eilish lehet a Grammy nagy győztese

Billie Eilish lehet a Grammy nagy győztese

Billie Eilish 2019-ben (Fotó: Flickr, Lars Crommelinck)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az utóbbi év egyik felfedezettje, Billie Eilish lehet a vasárnap esti – magyar idő szerint hétfő hajnali – Grammy-díjátadó nagy nyertese, de a nálunk még ismeretlenebb Lizzo is tarolhat a főbb kategóriákban. Ugyan az elmúlt évtized kedvencei, így Lana Del Rey, Taylor Swift és Lady Gaga is versenyben vannak, de a várakozások szerint a fiatalabbaknak messze nemcsak Az év felfedezettje kategóriában van esélyük nyerni. Ezzel pedig, úgy tűnik, elégedettek is lennének a kortárs popzene követői: mind Billie Eilish, mind Lizzo fogadtatása rendkívül pozitív.

Ebben persze zenéjük mellett közrejátszik az is, hogy mindketten jelenséggé váltak, képviselnek valamit, szemben azokkal a popdívákkal, akik az előző egy-két évtizedben tucatslágerek előadásán túl ilyet nem nagyon tettek. Illetve, ott volt még Taylor Swift, akinek kifejezetten meggyűlt a baja az ideológiai vitákkal, hogy aztán már az ellene való támadásokból tolmácsoljon magának tőkét. Mindenesetre Billie Eilish és Lizzo, mint a legfiatalabb generáció képviselői, illetve a sokszínűség és nyitottság hirdetői jelennek meg a mainstream sajtóban, hírük pedig eljutott mára azokhoz is, akik nem feltétlenül hallgatnának bele a dalaikba.

A tavalyi évet egyértelműen a 18 éves popsztár, Billie Eilish uralta, aki most lehetőséget kapott a következő James Bond-film főcímdalának eléneklésére is. A popsztárt a brit The Guardian egyenesen a tavalyi év előadójaként méltatta, kiemelve a bemutatkozó album, a When We All Fall Asleep, Where Do We Go? sötétségét, kísérletezőkedvét, eklektikusságát. És mindenekfelett: hogy teljesen hidegen hagyták őt a trendek, csinálta azt, amit jónak látott. Újító ereje, szokatlansága, friss lendülete miatt is válhatott sokak kedvencévé az énekesnő, miközben mások persze értetlenül csóválták a fejüket, nem tudva mit kezdeni a minimalista, belassult, sokszor már-már rezignáltnak tűnő énekelgetéssel.

Miközben ennek ellenére a Bad Guy klipjében például olyan eszelősen vidám ugrabugrálást tol le az énekesnő, hogy az nem tudja nem magával ragadni az embert. És bizony, messze nem szobapop ez, tánctermekben is gyakran felcsendül, de itt például fitneszedzéshez szolgál aláfestő zeneként, rögtön az elején. Billie Eilish lett 2019 Lorde-ja: egyéni hangvételű dalszerző, aki szemtelenül fiatalon felépítette saját magát, a nulláról eljutva hihetetlen magasságokig. Igaz, míg Lorde inkább szelíd visszafogottságával hódított, addig Eilish nincs híján az extravaganciának. (Megjelenésével eszünkbe juttatva egyébként Julia Ducournau kannibálos felnövekvéshorrorjának, a Nyersnek főhősét.)

A Lizzo által következetesen képviselt imidzsnek szintén fontos része, hogy saját útját járja, nem hódol be az elvárásoknak, bátorsága pedig nagyban hozzájárul dalai felszabadító erejéhez. Amik egész mások tudnak lenni, mint Billie Eilish slágerei. „Slow songs, they are for skinny hoes”, halljuk például Tempo című dalában, amivel egyszerre jelzi, hogy ő kevésbé a belassult merengések híve, illetve a test folyamatos lefaragásának szükségességében sem hisz, elveti az elmúlt évtizedekben divatos szépségideálhoz való igazodást.

Persze, bár a plus size modellek az utóbbi években érnek el egyre nagyobb sikereket, azért előfutárokat is találhatunk. Lizzo esetében például Missy Elliott-ot, akivel közösen is adják elő a Tempo című számot. Szabadszájúsága, szexuális nyitottsága szintén méltó követőjévé teszi, ahogy egyébként zeneileg is sok közös vonást találhatunk náluk.

Abból a szempontból is lelkesedik a sajtó a jelölteket illetően, hogy jó részük nő, miközben korábban a Grammy-t is sok kritika érte férfiközpontúságáért. Egy felmérés szerint például 2012 és 2017 között a díjazott csapattagoknak 91,3 százaléka volt férfi, és mindössze 8,7 nő. Ha pedig a duókat néztük, a 94,9 százaléknyi férfira esett 5,1 százalék nő. 2018-ban szintén főleg a férfiak diadalmaskodtak, az év felvételét és az év albumát például Bruno Mars követte el, a legjobb popszámot és popalbumot pedig Ed Sheeran.

Idén viszont már más a helyzet. Lizzo arathat is a maga nyolc jelölésével, de alig maradt le mögötte Billie Eilish és Lil Nas X, akik egyaránt hatot-hatot kaptak. Utóbbi férfi rapsztár 1999-ben született, Billie Eilish 2001-ben, Lizzo pedig 1988-ban, tehát minden korábbinál jobban sikerült fiatalítania a Grammy-nek. A The Guardian esélylatolgatása szerint az év felvétele és az év albuma kategóriában is Billie Eilish érdemelné a győzelmet, bár úgy tippelnek, előbbiben Lizzo fog nyerni a Truth Hurts-cel. (Ami egyébként még 2017-es szám.) A brit baloldali lap szerint egyébként, leszámítva HER és Khalid „mindössze kellemes” dalait, kimondottan erős mezőnyről van szó.

A szintén csak 26 éves Ariana Grande tavaly már kapott egy díjat a legjobb popénekesi albumért, idén pedig ott találjuk nevét a négy fő kategória jelöltjei közt. Az ő nagy éve is lehet ez, amennyiben 7 rings című számát találják idén a legjobbnak. De még esélyesebbnek tartják győzelmét a Thank U, Next albumért, bár itt is inkább Billie Eilishtől a When We All Fall Asleep, Where Do We Go?-nak szurkolnak, ahogy egyébként valóban az tűnik a mezőny legjobbjának.

A nagyon érzelmes(nek szánt) indie énekelgetés hívei sem kell azért szomorkodjanak, megkapták a maguk jelöléseit a Vampire Weekend (Father Of The Bride) és a Bon Iver (i,i) lemezeivel. A felvételek mellett külön kategóriában versenyeznek az év dalai is, a Lizzo-Eilish páros mellett pedig ott is megtaláljuk HER-t, illetve Lana Del Reyt, Taylor Swiftet, de Lady Gagát is. Az Always Remember Us This Way című száma a Csillag születik című filmben hangzott el, ami új lendületet adott a bő tíz éve olyan slágerekkel befutó előadónak, mint a Poker Face, a Bad Romance, az Alejandro vagy a Judas.

Nem lepődhetünk meg azon sem, hogy a friss felfedezettek listáján szintén ott találjuk Billie Eilish-t, Lizzót vagy Lil Nas X-et, de mellettük a country-soul vonalon erős Black Pumas-t és Yolát is. Rosalía pedig már a Latin Grammy-n diadalmaskodott, a latin zene kedvelői szurkolhatnak az itteni győzelmének is.

Az év rockteljesítményei kategóriájában nagyon nem tobzódnak a lehengerlő jelöltek, a Guardian által esélyesnek tartott Gary Clark Jr. dalának jó része eleve lendületes rappelés, erős politikai üzenettel megspékelve. A legtüzesebb talán Karen O és Danger Mouse száma, a Woman lett, amiben megvan az a lendület, mint a fő kategória jelöltjei közül mondjuk Lizzóban.

Metalzenei kategóriában fontos kiemelni a jelöltek közül a doom metal egyik alapcsapatát, a Candlemass-t, Astorolus – The Great Octopus című számukat Tony Iommi-val közösen adják elő. A tavalyi év nagy visszatérője a nagylemezzel előzőleg 2006-ban jelentkező Tool, a Fear Inoculum fogadtatása viszont vegyesebb volt, akadtak, akik szerint erre nem kellett volna 13 évig várni. Másokat persze lenyűgözött a maratoni hosszúságú, közel másfél órás progos döngölés. A 7empest című dal mellett egyébként a Fear Inoculumot is jelölték rockdal kategóriában. A legjobb rockalbumok között pedig ott a The Cranberries-től az In The End, az utolsó, amin a 2018 januárjában elhunyt Dolores O'Riordan énekesnő hallható.