A járvány miatt a csőd szélén a koncert- és fesztiválpiac, itt az idő, hogy a NER bekebelezze az iparágat

A járvány miatt a csőd szélén a koncert- és fesztiválpiac, itt az idő, hogy a NER bekebelezze az iparágat

A Mulató Aztékok koncertje a Fishing On Orfű fesztivál harmadik napján, 2019. június 21-én (Fotó: MTI/Sóki Tamás)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Minden rendszeren belül marad, minden az Antenna Hungária a VEG kezében összpontosul, nem számít, hogy a zenészeknek, a stábjuknak vagy a rendezvényszervezőknek mi lenne a jó.  A kultúrpolitikai érdekeket félrerakják a gazdasági holdudvar kedvéért – foglalja össze a Telex a zeneipar megmentése érdekében elindított raktárkoncertek lényegét.

A koronavírus-járvány miatt hozott korlátozó intézkedések lenullázták a magyar zeneipart. A fellépések, fesztiválok elmaradtak, és bár a zenészek és a közönség is bízott benne, a kormány végül augusztus 15-e után sem engedélyezte az 500 főnél nagyobb rendezvényeket, ennek – és a járvány időközben megérkezett második hullámának – köszönhetően egy évre leállt a hazai zenei élet, ami az előadókon túl a szervezők, és a háttéremberek megélhetését is veszélybe sodorta. A kormány egy 5,3 milliárdos csomaggal igyekszik megmenteni az ágazatot, ezt az összeget a raktárkoncerteken keresztül osztják ki a fellépőknek. Ezen felül további támogatásokkal tartanák életben a klubokat és koncerthelyszíneket.

Bár a koncepciót a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, Demeter Szilárd dolgozta ki, a raktárkoncerteket végül az Orbán Ráhel érdekeltségei közé sorolt Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) felügyeli, a technikai hátteret pedig az Antenna Hungária (AH) biztosítja. A Telex cikke szerint az állami szerepvállalás ad értelmet az amúgy nehezen indokolható mentőcsomagnak. Mert bár a zenészek és a közönség nem feltétlenül jár jól, a Fidesz holdudvara tovább gazdagodhat.

A koncerteket egy raktárban veszik fel, nem klubokban, amelyek pedig nyilván örülnének egy ilyen lehetőségnek és a pénznek. A zenészek nem vihettek magukkal saját technikát, azt készen kapták kötelezően a szervezőktől. A felvételeket nem teszik fel Youtube-ra, nem mennek le a köztévében, de még egy nagy elérésű, akár állami Facebook-oldalon sincsenek ott, hanem csak egy marginális platformon elérhetők, regisztráció után – sorolja a furcsaságokat a Telex.

Az ügy hátterében a 2017-es vizes világbajnokság lebonyolítása miatt alaposan felturbózott AH áll. Az állami cég ahelyett, hogy piaci szereplőkkel szerződött volna a vb-re, inkább minden eszközt megkapott – tízmilliárdos nagyságrendben –, hogy saját hatáskörében oldja meg a rendezvényt. És hogy az eszközök később se porosodjanak egy drága raktárban, az AH egymás után kapta az állami megrendeléseket. A cég időközben maga mellé vette a legjelentősebb hazai piaci szereplőt, a Visual Europe Group (VEG) nevő vállalkozást, amely később egy versenytársa megvásárlásával még nagyobbra nőtt.

A Telex emlékeztet, a magyar fesztivál- és rendezvénypiac az elmúlt tíz évben azon ritka iparágak közé tartozott, amit még nem centralizált a hatalom. Vannak benne NER-közeli érdekeltségek, de a fesztiválszervezőktől a rendezvénytechnikai cégekig főleg valós piaci szereplők alakították a történéseket. A járvány azonban a csőd szélére sodorta a komplett iparágat. És ebbe a helyzetbe érkezett a piacvezetővel megerősített állami cég, amely a cikkben nyilatkozó források szerint könnyen bekebelezheti az egész ágazatot. Az AH és a VEG úthengere azt eredményezheti, hogy minden független szereplő a piac perifériájára szorul, és hosszú távon nem lehet majd nagy tömegrendezvényeket szervezni a két cég nélkül.

– Minden nagyobb fesztiválban van állami pénz. Jövőre viszont kialakulhat egy olyan helyzet, hogy ha a rendezvényed állami támogatást kér, azért az állam megmondhatja, hogy neked kötelességed az Antenna Hungáriával szerződni rendezvénytechnikára. Az AH meg majd ezt kiszervezi a VEG-nek. Hamar eljutunk oda, hogy nem is kellenek állami megrendelések, mert így a piacról is megéri majd a cégnek működni. A pár megmaradó független cég meg marakodhat a morzsákon – vázolta a helyzetet egy iparágra rálátó szereplő.

Az 5,3 milliárdos támogatásból egyébként összesen 2 milliárd jut a zenészeknek, a maradékot az AH kapja meg.