Nem lepődhettünk meg a napokban, amikor egy újabb fiatal, ismert zeneművészről olvashattuk: Wolt-futárnak állt. Amit pedig már az előadók körében is tapasztalunk, az egyéb könnyűzenei munkásoknál, tehát hangmérnököknél, road-oknál, fénytechnikusoknál, rendezvényszervezőknél még jellemzőbb. Akinek volt is egy-két havi félretett pénze, az idei súlyos válságot ő sem hordta ki lábon, kénytelen volt a tartalékok fogyása után új munkahely után nézni. A klubok jelenleg sem lehetnek nyitva, most épp november közepe óta. Az állapot egyelőre január 11-ig tart, de nagy az esélye, hogy ha a korlátozásokból engednek is, nem a zenei rendezvényekkel fogják kezdeni.
Az idei súlyos helyzet ismeretében is megrendítő viszont a ProArt Zeneipari Jelentését olvasni. A friss dokumentum szerint az élőzene-iparágban dolgozók idén legalább negyvenmilliárdos bevételkiesést szenvedtek el, a magyar gazdaságból emiatt kieső jövedelem pedig 262,5 milliárd forintot is kitehet.
Tavaly ehhez képest még rendkívül jó évet zártak az érintettek. A hazai zeneipar 73,5 milliárdos bevételt termelt, amiből a hangfelvétel-gyártás 21,5, míg az élőzene 52-55 milliárdot tett ki. Főként a digitális bevételek emelkedésével lehetett előbbit elérni, plusz erősödött a közös jogkezelés is.
Az élőzene legnagyobb vállalkozásainak árbevétele 2018-hoz képest 10-12 százalékkal nőtt, a magyar zeneipar pedig összességében 18 milliárddal többet generált, mint a szabadforgalmú könyvpiac. Ennek a sikerszériának tettek be aztán a koronavírus-járvány idején bevezetett korlátozások.
Bár az állam ígérte, hogy segít a bajba jutottaknak, de ez jellemzően vagy zsebpénzre, vagy látványprojektekre volt elég. Az Előadóművészeti Jogvédő Iroda felállított például egy gyorssegélykeretet, amelyből fejenként hetvenezer forintot kaphatnak a munka nélkül maradtak. Eközben elindították a raktárkoncerteket is, ötmilliárddal segítve legalább 150 koncert létrejöttét. Ez viszont nyilvánvalóan csak időszaki segítséget jelenthetett, ráadásul a lebonyolítást az állami Antenna Hungária Zrt.-re bízták.