Barion Pixel
HIRDETÉS - AIP
HIRDETÉS - AIP

A kreativitás ábécéje

Szerző: | 2021. május 05., 05:45 | Könyvesház, Kultúra

Seth Godin: Az alkotás rutinja (Forrás: HVG Kiadó Facebook oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Napjainkban, amikor az önfejlesztő- és menedzsmentirodalom mind inkább kiszorítja a pszichológiai tárgyú műveket a könyvpiacról, egyre kevesebb hely marad azoknak az írásoknak, amelyek elvetik a teljesítményszemléletet. Ám mostanra egyre többen vannak azok, akik felismerik, hogy ez a jól hangzó önfejlesztés – hát még a motiváció – nem is önmagunk fejlesztését szolgálja, hanem leginkább a munkáltatók pénztárcáját hizlalja, akik így még több odaadást tudnak kisajtolni alkalmazottjaikból. Nem is csoda, hogy a vállalati „továbbképzéseken” az első számú varázsszó a hatékonyság lett, amely minden más szempontot felülír. Ritkább esetben persze a kreativitás is szerepel követelményként, azonban a tapasztalat inkább azt mutatja, hogy ez hazánkban nem jelent mást, mint a kényszert, hogy nem megfelelő alapanyagból építsünk várat – és akkor finoman fogalmaztunk. Mégis, mostanra egyre több szakértő ismeri fel, hogy ez a régi szemlélet elavult és káros, a kreativitásnak egészen más értelmet kell adni, mert ez nagyon is gyümölcsöző lehet nemcsak az alkalmazottak, hanem az egész cég számára.

HIRDETÉS - AIP

Ez viszont gyökeresen más szemléletet kíván önmagunktól. Ezt próbálja megalapozni Seth Godin nemrég magyarul is megjelent, Az alkotás rutinja című könyvében, amelyben a világ egyik legnagyobb hatású marketingszakembere mindenekelőtt a hibás menedzsmentdogmákkal próbál leszámolni. Ilyen például a tehetség és a végeredmény fetisizálása, ami nemhogy növeli, hanem valójában megöli a kreativitást. Míg a tehetség túlhangsúlyozásával a képességek fontosságáról feledkezünk meg, addig a végeredmény-szemlélet gyakran kínkeservessé vagy unalmassá teszi az odáig vezető utat. A szerző javaslata ezzel éppen ellentétes: Godin szerint ha kreatívak akarunk lenni és maradni, akkor magunkévá kell tennünk azt a szemléletet, hogy nem a végeredmény számít igazán, hanem a napi rendszerességű alkotás, az alkotói rutin elsajátítása és követése, ami igenis megismételhető, produktív és kreatív tevékenység. A könyv írója emellett számos tanáccsal is szolgál, hogy mozgósítsuk magunkban a kreatív energiákat, amit nemcsak a munkánkban, hanem az élet más területein is alkalmazhatunk.

HIRDETÉS
HIRDETÉS - 8

Godin művének azonban kétségtelenül az a legnagyobb érdeme, hogy lerombolja a megkövesedett menedzsmentdogmákat, és helyére valóban az egyén érdekeit emeli. Ám a könyv nem csak azoknak jelenthet hasznos útmutatót, akik szeretnék fejleszteni a kreativitásukat úgy, hogy közben még jól is érzik magukat. A mű legalább ilyen fontos lehet a munkaadói oldal számára is, hogy rámutasson eddigi gyakorlataik gyengeségeire, és helyette újfajta szemléletet eredményezzen a vállalati vezetésben. És bár hazánkban sokszor úgy tűnik, hogy a cégvezetés – vagy sokszor maga a menedzsment – még igen távol áll ettől a hozzáállástól, nyugati versenytársaik szorítása egyre sürgetőbbé teszi a változtatást. Godin könyve ennek a legelső lépcsőfokát jelentheti.

Seth Godin: Az alkotás rutinja. Ford.: Garamvölgyi Andrea. HVG Könyvek, 2021. 3900 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/17. számában jelent meg április 23-án.

HIRDETÉS - AIP

Címkék: kreativitás, pszichológia, Seth Godin


Olcsóbb lesz a Bubi

Olcsóbb lesz a Bubi

Megfizethető díjakkal, megszűnő kaucióval, rugalmas, percalapú számlázással készül a megújuló Mol Bubi közbringarendszer, a havi és éves bérletek árai a felére csökkennek.

HIRDETÉS

HIRDETÉS - AIP

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANGRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Hirdetés

HIRDETÉS - AIP

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Az élet meg minden podcast – Jordán Ferenc

Jordán Ferenc (Fotó: Az élet, meg minden)

Árnyék podcast – Vörös tér, Budapest

Pin It on Pinterest