„Apró kertecskék közepében állnak a házikók”

„Apró kertecskék közepében állnak a házikók”

Modern példák: praktikum és emberi lépték a Napraforgó utcai kísérleti telepen (Fotó: Makrai Sonja/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Huszonkét modern villa néz a nap felé a Hűvösvölgyben – írta 1931. november 8-ai számában a Nemzeti Újság. A tudósító szerint „a kislakásos telep nagyon kedves és barátságos, külön utca – a Napraforgó utca – húzódik a két villasor között, apró kertecskék közepében állnak a házikók, olcsó, modern, polgári családi ház valamennyi, praktikus, de mindig művészien praktikus beosztással. (…) csupán az lehetne az egyetlen kifogás, hogy egy kissé szorosan sorakoznak egymás mellett. Mégis öröm látni, hogy ez a pompás kislakásos telep milyen más hatású, mint a régi típusú házacskák, amelyek egy teleppé összezsúfolva, kellemetlenebbül hatnak, mint a bérkaszárnyák.” 

Kilencven éve, hogy Pasarét és Hűvösvölgy mezsgyéjén átadták a magyar modernista építészet egyik legfontosabb emlékét, a Napraforgó utcai kísérleti mintatelepet. Jelentősége a stuttgarti Weissenhofsiedlung vagy a bécsi Werkbundsiedlung modern lakótelepeihez mérhető, annak ellenére is, hogy – a hazai örökségvédelem helyzetét jelezve – az eredeti utcakép helyreállítása és az energiatudatos felújítás teljeskörűen nem történt meg. Kaffka Péter, Kozma Lajos és Vágó László 1929-ben vetette fel az új építészi törekvéseket – napfény, levegő, nyitottság, egyszerűség, higiénia és komfort – követő mintatelep ötletét. Ők választották ki az építészeteket, és bízták meg a kivitelezéssel a Fejér és Dános céget. 

Az első engedélyezési tervek 1930 májusában készültek el, majd a Városépítési Bizottság az október 20-ai ülésén javasolta a polgármesternek a területre vonatkozó építési engedély kiadását. Pár hónappal később, 1931 februárjában el is kezdődött a beruházás, szinte rohamtempóban folytak a munkálatok, hisz augusztusban az első lakók már birtokba vehették új otthonukat, novemberre pedig mindegyik ház gazdára talált. Az addig megszokott lakástípusokkal szemben praktikus elrendezésű, kisebb alapterületű otthonokat alakítottak, több helyiséggel, központi közlekedőtérrel. 

A Budapest, II. kerületi Napraforgó utca 5. 1931-ben (Fotó: Fortepan/Lőrinczi Ákos)

A kor viszonyait tekintve egészen olcsón lehetett hozzájuk jutni: telekkel, közművekkel, az utcaépítés részköltségével, kerítéssel, fűtőberendezéssel együtt 30–35 ezer pengőbe kerültek. A terveken dolgozó építészek egy része a magyar CIRPAC csoport tagja volt (Masirevich György, Molnár Farkas, Ligeti Pál), illetve rajtuk kívül a modernista szemlélet néhány úttörője is (Kozma Lajos, Weichinger Károly, Gerlóczy Gedeon, Bierbauer Virgil) képviseltette magát, ahogy az első magyar olimpiai bajnok úszó és építész, Hajós Alfréd is. A többiek csak ebben az időben kezdtek ismerkedni az új építészeti elvekkel (Baráth Béla, Novák Ede, Hegedűs Ármin és Böhm Henrik). A telep tervezői feltehetően államtitkári pozíciója miatt osztoztak a feladaton Kertész K. Róberttel, aki a debreceni klinkertéglából tervezett épületével a magyar nemzeti stílus fontosságát kívánta hangsúlyozni. 

Az utcában huszonegy telken tizenöt szabadon álló épület és hat ikerházas lakás épült, a tervezők közül Molnár Farkas, Fischer József és ifj. Masirevich György a radikálisan modernista vonalat képviselték, míg a többiek inkább kompromisszumra irányuló, konzervatívabb utat járták. 

A nem egységes tervezői szándék ellenére a törekvés példaértékűvé vált, hisz a korszerű építészeti elvek és a gazdasági és szociális szempontok egyszerre érvényesültek benne. Sajnálatos látni, hogy néhány (elhagyatott) ház jelenleg milyen elhanyagolt állapotban van – a legszomorúbb mind közül Ligeti Pál és Molnár Farkas közös alkotása –, de a Napraforgó utcai mintatelep így is a XX. század egyik fontos építészeti korszakának meghatározó emléke, amit időről időre érdemes felkeresni. A praktikumot szem előtt tartó művészi koncepció ugyanis mit sem veszített a frissességéből és az erejéből kilenc évtized alatt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2021/25. számában jelent meg, a Budai Hang mellékletben, június 18-án.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.