Autóversenyt rendeznek a Városligetben?

Autóversenyt rendeznek a Városligetben?

A megújuló Olof Palme-ház látványterve (Fotó: Liget-projekt)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Városliget drasztikus átalakítása kapcsán az elmúlt években a zöldterület méretének változásáról, a parkba építendő múzeumok magasságáról, és a látszólag funkciótlan intézmények létjogosultságáról zajlott elsősorban vita. Kevesebb szó esett az autókról és a biciklikről, holott a négy- és kétkerekű járművek alapvetően határozzák meg a Liget életét. Előbbiek esetében természetesen felmerült a Kós Károly sétány lezárása a gépjárműforgalom elől, illetve a mélygarázsokkal megoldandó parkolási problémák, ám a megvalósítás részleteinek már alig szenteltek figyelmet. Ahogy a jelentős bicikliforgalmat érintő változásoknak sem. És vannak unortodox felhasználási javaslatok, amelyekről mélyen hallgat a Városliget Zrt., ilyen a liget sétányain rendezendő autóverseny ötlete is.

A közpark autómentesítése a Liget-projekt „zöldfilozófiájának” egyik meghatározó része, amelynek elengedhetetlen feltétele a kerékpáros közlekedés fejlesztése. „A megújult Városliget továbbra is a fővárosi biciklisek egyik kedvenc helye lesz. Öltözők és tárolók mellett szervizpontok is szolgálják majd a kerékpárosokat, illetve a park több pontján találnak majd Bubi-állomásokat is az ide látogatók” – olvasható a Liget Budapest honlapján. A Magyar Kerékpárosklubtól azonban megtudtuk, az átalakítás megnehezítheti a biciklivel közlekedők életét a Ligetben. Megszűnik ugyanis az eddigi legnépszerűbb útvonal, az Olof Palme sétány, amelyen a Stefánia út felől érkezők a leggyorsabban juthattak át a parkon a Hősök tere irányába. Mivel napi 2-3 ezer biciklis tekert erre, a sétány eltűnése árnyalhatja valamelyest a „kedvenc hely” jelentését.

Így ver át az állam - London, Berlin, New York: „ligetesek" a Föld körül | Magyar Hang

Tanulságos történet arról, hogyan trükközik a Városliget Zrt., nehogy megtudjuk, hova és mennyiért utaznak a munkatársaik világszerte.

Annál is inkább, mert az alternatív útvonal sem segíti majd a két keréken közlekedők életét. A tervek szerint ugyanis a biciklistákat a felújított Olof Palme-ház mögötti szakaszra terelnék: a Millennium Háza névre keresztelt épület és a nemrégiben bejelentett Rózsakert közé. Csakhogy ezt a területet használnák az épületből a rózsák közé igyekvő gyalogosok is, ami elkerülhetetlen konfliktusokat és baleseteket jelez előre. A korábban több mint 10 méter széles sáv kiváltására alkalmas utat több féle burkolattal tervezik lefedni. Ennek eredményeként az új útvonal hasznos területe csökkenhet, hiszen a gyalogosok és a kerékpárosok is a simább felületet választják szívesen. Ez konfliktusokhoz, balesetkehez vezethet.

Az autómentes övezethez komoly parkolókapacitásra is szükség lesz, amely látszólag meg is épül, jórészt a térszint alatt. Alaposabban átnézve a mélygarázsok rendszerét azonban kiderül, jóval kevesebb helyet kapnak majd az autósok, mint ahogy az a reklámanyagokban szerepel.

A Liget Budapest honlapján található térképek szerint három mélygarázst építenek a parkba: a Dózsa György úton, az Állatkerti körút mentén, illetve a Hermina úton összesen 1850 férőhelyet ígér a Városliget Zrt. Ehhez jönnek még elvben a múzeumok térszint alatti részében kialakítandó parkolóhelyek. Az így biztosított tereknek kellene kiváltania a jelenlegi parkolóhelyeket, csakhogy már ezek száma sem egyértelmű: a Liget Budapest több mint 1500 parkoló autóval számol, míg a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. hatástanulmánya alapján 2300-nál is több kieső helyet kell pótolni.

620 millióért őrizhetik majd a Városligetet | Magyar Hang

Nem csak recepciósokat keresnek, fegyveres őrökre is szüksége van a Városliget Zrt-nek a „közpark” védelmére.

Nem segít a pontos meghatározásban a Városligeti Építési Szabályzat (VÉSZ) folyamatos módosítása sem. A Fővárosi Közgyűlés 2014-ben elfogadott rendelete ugyan pontosan meghatározza a létesítendő parkolóhelyek számát, a szabályozás – az eddigi tapasztalatok alapján – hűen követi a beruházó igényeinek változását, így kőbe vésett törvénynek semmiképpen sem tekinthető. Már csak azért sem, mert az abban foglalt parkolóhelyszám aligha lenne teljesíthető, a Városliget Zrt. azonban a szabályzatban foglalt kiskapukon átbújva kreatívan oldja meg a helyzetet. Így az új Nemzeti Galéria esetében a szükséges 250 parkolóhely töredéke készül csak el, a Néprajzi Múzeumnál pedig a kötelező több mint 300 helyett alig 30.

És a papíron legnagyobb Dózsa György úti mélygarázs sem fogad majd 800 járművet, hiszen a tervek közelmúltban történt módosítását követően a térszint alatt kialakított építmény irodáknak, tárolóhelyeknek és raktáraknak is otthont ad majd. Mivel a mélygarázs alapterülete nem változik, ezt csak a parkolóhelyek rovására tudják kialakítani. Ami azt is jelenti, hogy az eredetileg vállalt parkolószámot feltehetően nem tudja tartani a beruházó, ez pedig újraírja az autómentes Liget koncepcióját.

Van azonban olyan alternatív javaslat is, amely a parkolóhelyek hiányánal is alaposabban forgatná fel a park életét.

Az Olof Palme sétány mellett a Zichy Mihály út a Liget másik fő útvonala, ahol a parkot „hosszában” átszelő biciklisek mellett a 70-es trolibusz is közlekedik. A Dózsa György út felől előbb Dvorák, majd Konrad Adenauer, végül Zichy Mihály nevét viselő sétánynak különleges szerepet szánnak a közeljövőben. Úgy értesültünk, felmerült, hogy ezt a szakaszt is bekapcsolják a Formula–E, vagyis az elektromos autók gyorsasági versenyének budapesti világbajnoki futamába.

Alaposan újratervezik a Liget-projektet | Magyar Hang

Az eredeti elképzelések alig megvalósíthatók, így a civilekkel való küzdelem épp kapóra jött a Városliget Zrt. számára, hogy időt nyerjenek.

Egy tavaly tavaszi sajtóhír szól arról, az elektromos autóverseny szervezői a potenciális új helyszínek kapcsán Lisszabon és Koppenhága mellett a magyar főváros utcáiról is készítettek megvalósítási tanulmányt. Idén januárban a Formula.hu-nak adott interjújában Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke megerősítette, mindent megtesznek annak érdekében, hogy Budapestre csábítsák a száguldó cirkusz elektromos változatát. Hozzátette, a Nagy Futamot alakítanák át Formula–E-versennyé.

Az évente május 1-jén rajtoló futam lényege, hogy az autóverseny nemzetközi sztárjai Budapest belvárosában száguldanak a kordon mögött álló rajongók legnagyobb örömére. A 2019-es eseményen a holland Formula–1-pilóta, Max Verstappen bőgeti majd a motort az Andrássy úton, a Deák tér és az Oktogon között. Ha információink helyesek, a közeljövőben ez a rendezvény nőheti ki eddigi területét, és hódíthatja meg a Városligetet.

Az ügyben kerestük a Városliget Zrt.-t és az MNASZ-t is, egyelőre azonban nem kaptunk választ.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/14. számában jelent meg, 2019. április 5-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/14. számban? Itt megnézheti!