A tagadhatatlan pozitívumok mellett is bőven fogalmazhatunk meg kritikát a Filmalap elmúlt nyolc éves tevékenységét illetően. Elég csak a nem épp egyértelmű szempontrendszer alapján osztogatott támogatásokra, egyesek (Pálfi György, Tóth Barnabás stb.) háttérbe szorulására, a kiemelt projektek (Pappa Pia, Kincsem) megkérdőjelezhető színvonalára gondolnunk. Azt viszont felettébb igazságtalan lenne a botrányok közé sorolnunk, hogy Dobó Kata filmet készíthet.
Ha nem is rendezett eddig, a színésznőként már sokszor bizonyító Dobót semmiképpen sem szoríthatjuk vissza az „elsőfilmes kezdők” sorába, a Kölcsönlakás támogatása pedig nagyjából egy szinten van a BÚÉK-éval, és alatta marad a Valami Amerika 3.-énak. Színvonalát tekintve viszont előzi mindkettőt, különösen utóbbit, ami a szépen indult brandet végleg beáldozta a könnyen értelmezhető altesti humor kedvéért. Dobó Kata filmje, a korábban színpadi darabként is sikeres Kölcsönlakás ezzel szemben egy-két kivételtől eltekintve óvakodik az efféle igénytelenkedéstől.
Nem akartuk, hogy olyan legyen, mint a Szomszédok | Magyar Hang
„Sokszor jobb lejjebb csavarni a problémákat”. Goda Krisztina rendezőnővel és Lengyel Tamás színésszel beszélgettünk. A teljes interjú.
Megkönnyebbülve mondhatjuk ezt azután, hogy a korábban kiszivárgó hírek, illetve előzetesek alapján attól lehetett tartani: a film magabiztosan hozza majd a Tibor vagyok, de hódítani akarok „színvonalát”, helyenként talán megközelítve a Megdönteni Hajnal Tímeát című produkcióét. Ugyan számos kritika felemlegette a kétségkívül meglévő hasonló poénokat, de ezeket nem húzhatjuk rá a film egészére, ami nagyjából az olyan vígjátékhoz közelít inkább, mnt a Poligamy és a Coming Out.
Kölcsönlakás - Előzetes #2 (12E)
Kölcsönlakás - Bemutató dátuma: 2019. február 14. Henrik (Klem Viktor) a csapodár férjek mintapéldánya következő pásztoróráját a rendkívül vonzó escort lánnyal, Vénusszal (Kiss Ramóna) barátja és üzlettársa, Balázs (Haumann Máté) épp átalakítás alatt lévő otthonába szervezi. A hely azonban nemcsak neki jutott eszébe.
A Megdönteni Hajnal Tímeát dúskált az igénytelen humorban, a kritikusok többsége mégis szerethető, könnyed filmként könyvelte el. Kétségtelen, hogy tudott szórakoztató is lenni, mikor épp nem az volt a poén tárgya, hogy Szabó Simon karaktere mennyire képes alulmúlni önmagát. Ezzel szemben a Coming Out, vagy Orosz Dénes korábbi filmje, a Poligamy inkább a romantikus szálra mentek rá, és bár a magyar valóságtól ugyancsak messze jártak (ó, azok a nagypolgári lakásbelsők!), de élvezhetőek tudtak maradni. A Kölcsönlakás utóbbiakhoz közelít, csak épp sitcom-keretekbe ágyazva. A karakterek olykor egydimenziósak maradnak, de kétségkívül szerethetőek, ahogy a klasszikus vígjátéki sztori szintén.
Dobó Kata: Egy vígjáték nem azért készül, hogy szikével boncolgassuk | Magyar Hang
Mióta kiderült, hogy Dobó Kata filmre vinné a színdarabként sikeres Kölcsönlakást, számos kritikát kapott a projekt, és a rendezőként debütáló színésznő. Bírálták Sárosi Mónika producer személyét is, aki szintén nem rendelkezik még sok tapasztalattal ezen a téren. Ezekről is kérdeztük interjúnkban A miniszter félrelép, illetve a Szabadság, szerelem sztárját.
Anikó (Balla Eszter) és Balázs (Haumann Máté) szimpatikus fiatal pár, akik már a gyermekvállalást tervezik, kapcsolatukra pedig nem vet árnyékot házastársi hűtlenség vagy kölcsönös meg nem értés. Azaz csak nem vetett eddig, a család és a barátok viszont bekavarnak, kezdve azzal, hogy hirtelen mindenki az ő lakásukat szeretné kölcsön kérni estére. Mire másra, mint szexre – ki a párja megcsalására, más egy könnyed kalandra. Idáig jutva már fokozottan aggódhatunk azért, mennyire lesz a végeredmény vállalható, de szerencsére Dobó filmje ügyesen kerüli ki a kínálkozó csapdákat.
Nem csoda, ha a film hangulatából A miniszter félrelépére asszociálunk, elvégre ugyanattól a Ray Cooney–John T. Chapman szerzőpárostól származik a Kölcsönlakás története is. Ennek megfelelően egy-egy nadráglecsúszás és böfögés becsúszik (utóbbi jelenléte főleg értelmezhetetlen), de összességében sikerül a helyzetkomikumokra és a jól beszúrt poénokra fókuszálni. A félreértések klasszikus vígjátéka ez: nagy meglepetéseket nem kell várni, de nevetni bőven van alkalmunk. A sztori számos ponton eszünkbe juttatja a Valami Amerika első részét, olyannyira, hogy az elején még egy beöltözött répa is felbukkan (emlékszünk a kék majomra?), Klem Viktor pedig egy az egyben hozza az ottani Szabó Győzőt. Napszemüvegben akár össze is téveszthetjük őket.
„Én hoztam le Matt Damont a Marsról" | Magyar Hang
Szokatlan szerepben próbálhatta ki magát Oroszlán Szonja, aki a Kölcsönlakásban bogaras, kissé karót nyelt gyerekkönyvírót alakít. A színésznőt kérdeztük korábbi metoo-ügyi kijelentéseiről, a Mentőexpedícióban vállalt szerepéről és új hivatásáról is. - Sokszor kérdezik a jól ismert karakteréről, azaz a nem túl összetett „szőke nőről", akit eljátszhatott már többek közt a Valami Amerikában és a Szeret, nem szeret-ben is.
A rendező érdeme, hogy mert valami újat kihozni színészeiből, különösen Oroszlán Szonjából, aki karót nyelt, de bohókás gyerekkönyv-írónőként a film egyik kellemes meglepetése. Szabó Simon sem rossz érzékeny lakberendezőként, viszont ő azért érezhetően nem tudja levetkőzni a korábbi szerepeiből jól ismert stílusát. De Balla Eszter és Martinovics Dorina is kifejezetten jók, előbbi a film egyik legszerethetőbb karakterét alakítja. A Kölcsönlakás nehezen indul be, egy ideig feszenghetünk is, félidőre viszont megjön a lendület, onnantól pedig a történet visz magával. Könnyed szórakoztatásnál többre persze nem kell számítanunk.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/7. számában jelent meg, 2019. február 15-én.
Hetilapunkat megtalálja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 2019/7. Magyar Hangban? Itt megnézheti.