Elhunyt a Pannónia Filmstúdió alapítója, Dr. Matolcsy György

Elhunyt a Pannónia Filmstúdió alapítója, Dr. Matolcsy György

Dr. Matolcsy György (Fotó: Kecskemétfilm Kft./Facebook)

Fotó: Dr. Matolcsy György (Fotó: Kecskemétfilm Kft./Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kilencvenegy éves korában, hétfőn meghalt a Pannónia Filmstúdió egyik alapítója, korábbi igazgatója, Dr. Matolcsy György – számolt be róla Facebook-oldalán a Kecskemétfilm. Augusztus elején tartják a 15. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált (KAFF) is, itt köszöntötték volna a kilencvenedik születésnap alkalmából a producert.

A jogász-közgazdász végzettségű Matolcsy az ötvenes évektől egészen nyugdíjba vonulásáig volt a Pannónia igazgatója. Ő bábáskodott a Mikulás Ferenc vezette kecskeméti stúdió megalapításánál is, majd segítette, hogy a Kecskemétfilm az ország legfontosabb, nemzetközileg jegyzett animációs műhelyévé válhasson. Mikulással a következő számunkban olvashatnak interjút, ebben szóba került Matolcsy személye is. 

Az egykori stúdióvezető 1930. május 9-én született Kecskeméten. 1948-ban került Budapestre, onnantól egy ideig ritkábban járt haza, de 1971-ben fordulat következett, ekkor alapították meg a kecskeméti műtermet. „Ezer szál fűz Kecskeméthez. Drága szüleim szeretete, kiterjedt családom, rokonságom emléke, Beretvás Pál nagyapám, Matolcsy László üknagyapám szellemi öröksége. Itt voltam első elemista, első gimnazista, itt hallgathattam a felejthetetlen emlékű Tóth Endre és Kovács Bálint nagytiszteletű urak lélekemelő prédikációit. Ebben a városban voltam kiscserkész, nagycserkész, teniszező, és itt lettem először szerelmes is” – idézte fel később a producer, filmes szakember.

Egyértelműen Matolcsy érdeme, hogy a Pannónián belül az animációs stúdió viszonylagos önállóságot tudott szerezni, idézte fel 2001-ben a Filmkultúrának adott interjúban az animációs oktatás akkori egyik legfontosabb embere, Bleier Edit. – Nagyszerű érzékkel vette kézbe a Pannónia sorsát, munkákat szerzett, nemzetközi kapcsolatokat épített ki, szorgalmazta az oktatást. Ennek következtében egy olyan gárda teremtődött, amely sikerre vitte az animációs ágazatot – jegyezte meg Bleier.

Matolcsy 1991-ben adott interjút a Kurírnak, felidézve az animáció történetét egész a kezdetektől. Az újságíró úgy is foglalta össze a cikke végén: „Többet szerettem volna hallani Dr. Matolcsy György személyéről. De minden személyes kérdésre valami animációs problémával felelt. Mindig munkatársaira hivatkozott, a közös munkára, melyet sohasem egyedül végzett el. Egyetlenegyszer használt egyes szám első személyben fogalmazott mondatot. Amikor azt kérdeztem, hogy negyven animáció közelében töltött év után még milyen cél lebeg szeme előtt. Erre azt felelte: »Szeretném továbbra is elősegíteni, hogy az animációt és az alkotókat mindig méltó feladatokra alkalmazzák«.”

Aktív időszakában harminchat évet foglalkozott az animációval, a stúdió részéről segítette ezek létrejöttét, de időnként az egyes stáblistákon is felbukkant a neve: executive producerként például A hetedik testvér című animációban, de például a Lenz vagy a Vacak 2, illetve Az erdő hőse is külön feltüntette őt.

Ott volt már a kezdeteknél, tehát az olyanok megszületésénél is, mint a Kis kakas gyémánt félkrajcárja, a Párbaj vagy a Ceruza és radír. Aztán a hatvanas években színre lépett egy újabb nemzedék, benne Jankovics Marcellel, Nepp Józseffel, Foky Ottóval vagy Gémes Józseffel. A hetvenes években pedig megindulhatott a rendszeres egész estés animációs játékfilmgyártás.

Hogy azóta mennyivel nehezebb utat járt be az animáció, mint a kilencvenes évek előtt, jól mutatja, hogy 1991-ben mit nevezett meg a huszonhatodik játékfilmjükként. – Kihasználva, hogy jelentős tapasztalataink vannak az egész estés animációs rajzjátékfilmek készítésében (a Pannónia Filmvállalat 1973-tói máig huszonöt egész estés animációs játékfilmet készített, ami olyan nagy szám az animáció világában, mint legalább ezer játékfilm egy filmstúdió életében, a világon nincs öt olyan animációs nagyüzem, mely ennél több egész estés animációs játékfilmet készített volna!), (…) elvállaltuk és már befejeztük George MacDonald több mint száz éve megjelent és már klasszikusnak számító meseregénye, a Hercegnő és a kobold animációs játékfilmváltozatának elkészítését (rendező: Gémes József) –  ez lett huszonötödik animációs játékfilmünk. Már ismerjük a huszonhatodik játékfilmünk témáját is: Jankovics Marcell munkája lesz az Ember tragédiája nyomán, készül egy újabb, egész estésünk a Nepp-Dargay alkotópáros együttműködésével Tizedik testvér címmel, s rengeteg nemzetközi terven, ajánlaton dolgozunk – fejtette ki akkor Matolcsy. A hercegnő és a kobold valóban nagy siker lett a gyerekek körében, és A hetedik testvér címmel elkészült Vacak, a kutya története is. Az ember tragédiája elkészültére viszont már két évtizedet kellett várni.