Elhunyt Melvin Van Peebles filmrendező

Elhunyt Melvin Van Peebles filmrendező

Melvin Van Peebles (Fotó: Wikipedia, Alex Lozupone)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nyolcvankilenc éves korában, szeptember 21-én elhunyt az amerikai független film legendás alkotója, Melvin Van Peebles. A forgatókönyvíró-rendező munkái korszakalkotónak bizonyultak, a hetvenes években hozzájárultak a feketékről szóló mozgóképes robbanáshoz. A modern fekete mozi keresztapjának is nevezték Van Peebles-t, aki számos könyvet és színdarabot is írt, továbbá lemezeket adott ki. „Apu tudta, hogy a fekete képek számítanak. Ha egy kép ezernyi szót ér, akkor mennyit egy egész mozifilm?” - tette fel a kérdést a család által kiadott közleményben az alkotó fia, Mario Van Peebles színész-rendező.

Melvin Van Peebles egyik legismertebb filmje a Sweet Sweetback's Baadasssss Song. Ebben egy fekete utcai prostituált történetét meséli el, aki megöl néhány rendőrt, miután azok egy fekete forradalmárnak esnek neki. A szatirikus, erőszakos mozi nagy hatással volt ekkoriban a fekete közösségekre, bár mint mozgókép nem volt egyértelmű kritikai siker. Mindenesetre sokan ünnepelték azért, amilyen nyersen, valósághűen ábrázolta az amerikai gettót, és nem félt bemutatni a társadalmi problémákat, egymásnak feszüléseket. Van Peebles munkássága nagy hatással volt a Black Lives Matter mozgalomra is.

Van Peebles 1971-ben azt nyilatkozta a Newseeeknek, hogy szerinte a feketékről szóló összes film az angolszász többségi társadalom szemén keresztül beszél a kisebbségről, előbbiek nyelvezetével, a számukra kedves ritmusban ábrázolja azokat, akiknek a hangjuk nem tud eljutni a nyilvánosságba.

Ahogy a Huffington Post írja, a kulturális élet nem is feltétlenül fogadta pozitívan Van Peebles-t, a The New York Times például azt írta, a rendező árucikké teszi az igazságtalanságot „botrányos” filmjével. Mindenesetre Hollywood ezt követően felismerte a piaci rést, amit az olyan filmek is mutattak, mint a Shaft vagy a Superfly.

Van Peebles a siker után is őrizte függetlenségét, illetve színdarabokat kezdett írni a Broadwayre is. Olyan filmeket rendezett még, mint a Don't Play Us Cheap (1972), az Identity Crisis (2989) vagy a Confessionsofa Ex-Doofus-ItchyFooted Mutha (2008). Színészként felbukkant A cápa bosszújában, a Bumerángban, Az utolsó akcióhősben vagy a Pusztító ökölben. Nagy siker volt 1970-es filmje, a Watermelon Man is, amiben egy rasszista fehér férfi egy reggel arra ébredt, hogy feketévé változott.