Joker ördögi mosolya és a festett madár kínhalála

Joker ördögi mosolya és a festett madár kínhalála

Joaquin Phoenix a Jokerben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Meglepetésre a Joker kapta a 76. Velencei Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. Ezzel tovább folytatódott a képregényfilmek menetelése, miután az Oscar is a mainstream filmek felé való nyitás jegyében egyre több hasonlót igyekezett felemelni. Idén például a Fekete Párduccal találkozhattunk a legjobb film jelöltjei között. Igaz, ott a kritikai fogadtatás nem volt egyöntetűen pozitív, míg a Todd Philips rendezte Marvel-mozit keblére ölelte a sajtó, emiatt pedig az elismerés persze nagyon is érthető és indokolt. A komor képregénymozit egyaránt ünnepelték a szatirikus társadalomábrázolásáért és Joaquin Phoenix mesteri alakításáért. Ráadásul közéleti vitát is kirobbantott a film, ami egyesek szerint tűpontosan ábrázolja a szexuális frusztrációktól szenvedő fiatal férfiakat (incelek) és egyéb társadalmi számkivetetteket, akik vélt és valós sérelmeiket másokon vezetnék le. Sokan máris nagy tétekben fogadnak arra, hogy a Joker lesz az első szuperhősös mozi, ami megkaphatja a legjobb filmnek járó Oscar-díjat. Ahogy a The Guardian is megemlíti egyébként, a korábbi Arany Oroszlán-nyertesek, például a Roma és A víz érintése is jelentős sikert értek el később az Oscar-gálán is.

Todd Phillips mindenesetre eddig inkább csak a közönségsikert, mintsem a kritikai elismerést tapasztalhatta meg. Ő rendezte például a Másnaposok-trilógiát, a Terhes társaságot és a Cool túrát is. A Joker-filmnek máris beígértek egy folytatást, ahogy egy különálló részt is, amiben Phoenix karaktere áll szemben a Robert Pattinson által megformált Batmannel.

Szintén felkavarta az állóvizet, hogy az Ezüst Oroszlánt a zaklatási ügyéből kikeveredni nem tudó Roman Polanski filmje, az An Officer and a Spy kapta. A Jean Dujardin és Louis Garrel főszereplésével, Robert Harris regényéből készült film az 1895-ös Dreyfus-ügyet dolgozza fel. Richard Dreyfust az egyre fokozódó antiszemita közhangulatban állították kémkedés gyanújával bíróság elé, mindezt hamis vád alapján. Végül Guayanára száműzték őt, miközben a védőügyvédjének betekintést sem engedtek a periratokba. A hamis váddal a nyilvánosság előtt meghurcolt férfi történetével feltehetőleg a saját ügyére is utalni próbál a rendező, akit 1975-ben vádoltak meg kiskorúval szembeni szexuális zaklatás miatt, de az eset végül elévült. A rendező 1978-ban szökött meg az Egyesült Államokból, azóta volt vele szemben érvényben elfogatóparancs.

Polanski a Velencei Filmfesztiválon sem vett részt, a díjat a felesége vette át helyette. A filmjét egyébként jórészt dicsérték a kritikusok.

A legjobb rendezőnek járó Ezüst Oroszlánt az About Endlessness alkotója, Roy Andersson kapta. A Dalok a második emeletről és az Egy galamb leült az ágra, hogy tűnődjön a létezésről rendezője a magyarok számára külön kedves lehet, hiszen előszeretettel dolgozik együtt Borbás István operatőrrel. Az About Endlessness (Om det oändliga) operatőre pedig Pálos Gergely volt. Andersson védjegyévé a végtelenségig fokozott abszurd humor vált, filmjeinek így egyszerre alakult ki hűséges rajongótábora, és legalább ennyien követik értetlenkedve-bosszankodva a munkáit. Az előzetes hírek alapján az About Endlessness is hasonlóan különös produkció lesz, mint a vidám termékekkel házaló, ámde roppant sótlan Sam és Jonathan kalandjait bemutató Egy galamb...

A legjobb színésznőnek járó Volpi-kupát a Gloria Mundi szereplője, Ariane Ascaride kapta, míg legjobb színészként a Martin Edenben bizonyító Luca Marinellit díjazták. A legjobb forgatókönyv a No. 7. Cherry Lane-é, míg a legjobb fiatal színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat a Babyteethben játszó Toby Wallace-nek ítélték.

Az idei fesztivál egyik legsokkolóbb bemutatójának A festett madár bizonyult, amit Jerzy Kosiński 1965-os regényéből adaptált vászonra a cseh Václav Marhoul. A közel három órás filmben akad minden szexuális és fizikai erőszaktól egészen addig, hogy varjak esnek neki egy földbe temetett gyereknek. „Joggal merül fel a kérdés: van-e létjogosultsága ennek az esztétikának, egyáltalán létezik, létezhet-e, létrehozható-e ilyesmi? Bír-e művészi értékkel a fenti, amúgy is gyomorforgató bekezdés eseményeinek (és megannyi másiknak) kétszázvalahány oldalas szenvtelen részletezése és már-már felsorolásszerű kifejtése?” – tette fel a kérdést Kovács Bálint a regényről szóló, 2008-as Magyar Narancs-kritikájában. Várhatóan a film kapcsán is szembenézhetünk majd ezekkel a felvetésekkel. Marhol drámájáról egyébként a The Guardian kritikusa azt írta, hogy mindez számára csak hátborzongató paródiája volt a sötétség tekintetében jóval autentikusabb Tarr Béla-filmeknek.

Szintén brutalitásával keltette fel a figyelmet Oliver Hermanus filmje, a Moffie, amiben a fehér dél-afrikai katonáknak kell szembenézniük borzalmas erőszakkal, különösen akkor, ha még melegek is. (Ahogy a Guardian említi, a cím is egy homofób kifejezés afrikaans nyelven a saját nemük iránt vonzódókra.)

A brit lap szerint egyébként a legjobbnak idén a Joker és az About Endlessness mellett Noah Baumbach filmje, a Marriage Story bizonyult. A film egy kapcsolat széthullásáról szóló, fájdalmasan szép sztori a kritikák alapján, méghozzá Scarlett Johanssonnal és Adam Driverrel a főszerepben.