HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mi is a csorda tagjai vagyunk

Szerző: | 2020. október 17., 06:52 | Könyvesház

Jonah Berger: Láthatatlan befolyás

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Gyakran csodálkozunk rá arra, miért viselkednek úgy az emberek, mint a birkák, amikor egymás társaságában vannak. Ezekből a közös gondolatokból – vagy éppen a gondolatok hiányából – születnek sokszor a bugyuta hóbortok, az egyébként máskor teljesen irracionálisnak tűnő viselkedési normák, de sokszor ennek „köszönhetők” nem túl bölcs politikai választásaink is. Mindeközben az az elképzelésünk, hogy választásunkat a személyes véleményünk vezérli, annyira kézenfekvőnek tűnik számunkra, hogy bele sem gondolunk, mások milyen mértékben befolyásolják életünk szinte minden apró aspektusát.

Csak néhány példa: sokszor csak azért szavazunk, mert mások is így tesznek, máskor pusztán csak azért eszünk többet a kelleténél, mert a társaink is így cselekednek, megint máskor pedig erősen hajlamossá válunk arra, hogy pont akkor vegyünk autót, miután megláttuk a szomszédunk udvarán az új kocsiját. A titok nyitja ezekben az esetekben nem más, mint a társas befolyás, amely mélyen kihat a megvásárolt termékekre, az iskolai osztályzatokra, sőt még a hivatásunkra is. Ráadásul ezzel – sajnos vagy nem sajnos – még korántsem ért véget a sor. Alapvetően ez a társas befolyás határozza meg, hogy előtakarékoskodunk-e a nyugdíjas éveinkre, befektetünk-e a tőzsdén, adományozunk-e pénzt, csatlakozunk-e valamilyen egyesülethez, vagy éppen belekeveredünk-e valamilyen bűncselekménybe.

Ezeket a jelenségeket gyűjtötte egy kötetbe Johan Berger, a Pennsylvaniai Egyetem Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora Láthatatlan befolyás című művében, amely azokról az egyszerű, finom és gyakran meglepő módokról szól, amelyekkel mások hatnak a viselkedésünkre. Így a könyvből megtudhatjuk, mikor utánozunk másokat, és mikor határolódunk el a tetteiktől, mikor motivál a környezetünk keményebb munkára, és mikor késztet céljaink feladására, vagy hogy miért követünk másokat még akkor is, ha tudjuk, hogy nincs igazuk.

E kérdések megválaszolása után Berger természetesen azokra az esetekre is kitér, amikor elkalandozunk a nyájtól. Miből fakad az, hogy bizonyos esetekben éppen ellenkező irányba indulunk el, mint mások? Ezek az egymásnak ellentmondó tendenciák ráadásul sokszor összeadódnak, ami nagyban rámutat többek között olyan kérdésekre is, hogy a bőrszín miként befolyásolja az iskolai teljesítményt. És mivel a szerző szakterülete a marketing, a könyvből azt is megtudhatjuk, miért fogynak jobban az átlagos kinézetű gépkocsik, vagy miért járna éppen jól a Louis Vuitton a hamisítás támogatásával.

Jonah Berger könyvéből így mindenki számára kiviláglik, hogy sokkal jobban hat ránk a társas befolyásolás, mint azt korábban hittük volna. Ha azonban felismerjük a társas befolyás hatását, tudatosabb döntéseket hozhatunk, sőt növelhetjük saját befolyásunkat is, hogy ezzel sikeresebb, teljesebb értékű társas kapcsolatokra tegyünk szert.

Jonah Berger: Láthatatlan befolyás. Ford.: Morvay Krisztina. HVG Könyvek, 2020. 3900 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2020/23. számában jelent meg június 5-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában! És hogy mit talál még a 2020/23. számban? Itt megnézheti!

Címkék: befolyásolás, marketing, viselkedés


HIRDETÉS
Olvasó nép

Olvasó nép

Vannak jó könyvek, vannak rossz könyvek. Vannak hasznos könyvek, vannak haszontalan könyvek. Vannak értelmes könyvek, vannak buta könyvek. És erről jut eszünkbe: vannak értelmes olvasók, vannak buta olvasók.

HIRDETÉS

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANG HETILAPRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

HIRDETÉS

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Pin It on Pinterest