Nem minden innováció, ami fénylik

Nem minden innováció, ami fénylik

Eitan Y. Wilf: Kreativitás igény szerint

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Aligha telik el nap, hogy ne találkoznánk valamilyen „innovációval” a ránk ömlő reklámokból: a változatosabbnál változatosabb termékinnovációktól kezdve egészen a szolgáltatásokig újítások tömkelegét látjuk így – beleértve önmagunkat is, hiszen ma már alapelvárás mindenhol, hogy mi is innovatívak legyünk. A tanácsadók is az innovációk előnyeit hirdetik, és ígéretet tesznek arra, hogy segítenek a vállalkozásoknak kihasználni ezeket az előnyöket.

Így vált a tanácsadás valóságos iparággá, számos tanfolyammal, workshoppal és konferenciával fűszerezve, melyeken nem kevesebbet állítanak, hogy megosztják velünk a siker titkát. Azt a kérdést viszont már jóval kevesebben teszik fel, hogy mit is jelent egyáltalán az innováció, és ami még fontosabb: mit jelent napjainkban az üzleti innováció a munka és a gazdaság számára.

Ezt a kérdéskört elemzi Eitan Y. Wilf nemrég megjelent Kreativitás igény szerint című könyvében, melyben a jeruzsálemi Hebrew University antropológiaprofesszora egészen egyedi szemszögből közelíti meg az innovációkat. A szerző kiindulópontja itt abból a tapasztalatból fakad, hogy a tanácsadók, akikkel eddig együtt dolgozott, inkább szorgalmasan fejlesztették a rendkívül specifikus és szabályok által vezérelt stratégiákat. De a szakember azt is megfigyelte, hogy sok innovációs tanácsadó erőfeszítései ellenére a kortárs üzleti innováció olyan gazdasági és szervezeti környezetben zajlik, amely inkább a gyorsaságot és az azonnali eredményeket részesíti előnyben.

Viszont az ügyfelek részéről érkező, az azonnali eredmények elérése irányába mutató nyomás arra készteti az üzleti innovációs tanácsadókat, ahogy leegyszerűsítsék az új termékek és szolgáltatások előállítására vonatkozó ismereteket és ötleteket. A folyamatok ezért könnyen eltávolodnak azoktól a piacoktól és területektől, amelyekre – legalábbis az innovátorok szerint – vonatkoznak. Így pedig az üzleti innovációk egyes részei önfenntartó szakmai gyakorlatokká válnak, amelynek a szerepe abban áll, hogy a gyorsaság és az azonnaliság ideáját közvetítik az ügyfeleik számára.

Ám a könyv nem csak azért fontos, mert leleplezi az innovációs kultúra mögötti mozgatórugókat. A szerző az innovációs tanácsadókkal folytatott munkájára alapozva az eredmények számos meglepetései mellett azt is felfedi, hogy az innováció kultúrája valójában igenis rutinokból áll. A folyamtok és stratégiák ugyanis képletszerűen ismétlődnek, a képzelet pedig ennek kapcsán új szakmai ethoszként funkcionál. Innentől pedig a képzelőerő már nem is azért szükséges, hogy minden esetben új gondolkodásmód jöjjön létre, hanem hogy inkább jelezzük a folyamatos változást.

Ilyen módon Eitan Y. Wilf könyve nem csak az innovációk világába nyújt betekintést, hanem mély és átfogó kritikát gyakorol a kapitalizmus felett, beleértve azoknak az „innovációs menedzserek” munkakultúráját is, akik lépten-nyomon a siker receptjével kecsegtetik az óvatlan ügyfeleiket.

Eitan Y. Wilf: Kreativitás igény szerint. Ford.: Diósyné Dávidházi Krisztina. Pallas Athéné Kiadó, 2020. 3499 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2020/28. számában jelent meg július 10-én.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában! És hogy mit talál még a 2020/28. számban? Itt megnézheti!