Megértjük végül, mi volt ez az egész

Megértjük végül, mi volt ez az egész

Joaquin Phoenix a Sosem voltál itt egyik jelenetében (forrás: Alison Cohen Rosa/Amazon Studios)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hogy Joaquin Phoenix sosem járt igazán erre, az egyértelműnek tűnik. Volt ő már Johnny Cash A nyughatatlanban és Commodus a Gladiátorban, sőt, még mesterséges intelligenciával is létesített szerelmi kapcsolatot A nőben.

Egyszóval művelt ő már sok mindent, de hogy Lynne Ramsay új filmjében mit csinál, azt nem könnyű felfejteni. Keménykötésű veteránként az illegalitás útjára lép? Idős édesanyjáról gondoskodva vállal lélekőrlő munkákat? Vagy a gyerekkori traumákat próbálja feldolgozni azzal, hogy maga is gyerekeket ment?

A Beszélnünk kell Kevinről rendezője ezúttal is nyugtalanító filmet készített, csak épp egy fekete-fehérnek közel sem mondható karakter portréját megrajzolva. Szép lassan fedi fel magát a Sosem voltál itt főhőse, Joe, aki bár ezúttal is gyereklányt mentene pedofilok karmaiból, de majdhogynem elvérzik küldetésében. Hirtelen flashbackek, szokatlan hangbevágások és klipszerű jelenetkezelés könnyíti (avagy nehezíti) a néző dolgát, akinek a film végére talán sikerül megértenie, mi is volt ez az egész.

Ramsay filmjei korábban is nehezen adták meg magukat, de a Beszélnünk kell Kevinről még főként a súlyos sztori miatt tudott emlékezetes lenni. A Sosem voltál itt elsősorban az izgalmas vizuális megoldások és a narratívakezelés miatt, valamint Phoenix szikár, megragadó játékáért tud izgalmas maradni. Sebzettségükben gyilkoló igazságosztókról persze láttunk már maradandóbb alkotásokat is.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 1. számában jelent meg, 2018. május 18-án.

Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! 

Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon.