Meghalt Szalai Györgyi filmrendező
Szalai Györgyi (Fotó: MMA)

Nyolcvannégy éves korában meghalt a Balázs Béla-díjas rendező-forgatókönyvíró, Szalai Györgyi. A tragikus hírről a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) számolt be, a szervezet az elhunytat saját halottjának tekinti.

Szalai Györgyi 1940. augusztus 31-én született Kispesten, tanulmányait a Színház- és Filmművészeti Főiskolán végezte. Itt ismerkedett meg Dárday Istvánnal, akivel az életben és az alkotásban is társak lettek. A másodév végén viszont eltávolították Szalait a főiskoláról, így alkalmi munkákból élt, miközben elkezdett filmnovellákat írni. A rendkívüli tehetség meghozta a jutalmát, a filmgyár egy idő után nem tudta mellőzni őt, a hatvanas évek végére így már forgatókönyveken is dolgozott.

Dárdayval közösen kezdett filmezni, rögtön az 1970-es Nyugodtan meghalni, valamint az egy évvel későbbi Miheztartás végett nagy elismerést váltottak ki, és mindketten tagjai lettek a Balázs Béla Stúdiónak. Szalai Györgyi később a dokumentum-játékfilmes irányzatot megteremtő Budapesti Iskola fontos alakja lett. Az 1973-as Nevelésügyi sorozat még nagyobb visszhangot váltott ki, az egyes részeket Mihályfy László, Vilt Pál és Vitézy László rendezték.

Dárdayval 1974-ben készítették el első közös játékfilmjüket, a Jutalomutazást, amelyért Szalai megkapta a Balázs Béla-díjat, a Filmkritikusok díját és a Mannheimi Fesztivál fődíját is. Egy évre rá jelent meg Az egyedi eset természetrajza, amely a Jutalomutazás alaptörténetét tárta fel.

A Budapesti Iskoláról a hetvenes években kezdtek egyre többen beszélni, sokan dolgoztak már dokumentum-játékfilmeken. Az 1977-es Filmregény – Három nővérnek szintén nagy sikere volt. A Dialóg Stúdióban 1980-ban rendezhetett egy önálló játékfilmet, ez volt a Dédelgetett kedvenceink.

Szalai is a MAFILM Társulás Stúdió alapítói között volt. Olyan dokumentumfilmek születtek ekkoriban, mint a Harcmodor vagy az Átváltozás. A redszerváltás után Szalai az addigi Kinizsi mozi vezetője lett, a Mozgókép Innovációs Társulás (M.I.T.) Videó- és Moziklubot a Recsk 1950-1953 bemutatásával nyitották meg. A hely 1991-től Blue Box néven üzemelt.

Szalai és Dárday a kilencvenes években elkészítették még a Nyugattól keletre, avagy a média diszkrét bája című szatírát, illetve az 1998-as, Tükröződések című drámát. A kétezres években pedig Márai Sándor utolsó éveinek eredtek a nyomába Az emigráns – Minden másképp van című alkotásban.