Három európai filmet jelöltek idén az európai közönségdíjra, a LUX-ra. Sebastian Meise filmje, a „Große Freiheit” Ausztriát képviseli és a II. világháború utáni Németországban játszódik. Hans-t homoszexualitása miatt börtönbe zárják, ahol a cellatársával, Viktorral, egy gyilkossal kerül viszonyba. Jonas Poher Rasmussen alkotása, a Magyarországon is moziforgalmazásba került „Menekülés” Dániát képviseli és egy afgán menekült életét meséli el, különleges filmnyelven, animációs dokumentumfilmként. A „Quo Vadis, Aida” című játékfilm Bosznia-Hercegoviában készült, széleskörű európai koprodukcióban. A Jasmila Zbanic rendezte alkotás a srebrenicai vérengzés történetét meséli el roppant erős képekben.
A 2022-es LUX-díjat a Quo Vadis, Aida nyerte el. A díjat szerdán az Európai Parlamentben adta át Roberta Metsola EP-elnök, aki hangsúlyozta, „önök, filmkészítők inspirálnak bennünket”.
A rendezőt elkísérte a fiaikat, férjeiket elveszítő boszniai civil szervezet, a Srebrenicai Édesanyák vezetője, Munira Subasic, aki elmondta az EP-képviselők előtt, hogy „a legnagyobb igazságtalanság az, amikor az igazságra kell várni, márpedig nekik 27 éve kell várniuk az igazságra”. A nyertes alkotás rendezője, Jasmila Zbanic a helyszínen, a strasbourgi Európai Parlamentben a Magyar Hangnak nyilatkozva párhuzamot vont a srebrenicai népirtás, a boszniai háború és a most zajló ukrajnai háború között.
A nyertes film Magyarországon nem került mozibemutatásra, nincs magyarországi forgalmazója, azonban a Lux Filmnapok keretében vetítették azokat.
Lapunk hamarosan interjút közöl mind Jasmila Zbanic rendezőnővel, valamint a Srebrenicai Édesanyák vezetőjével, Munira Subasic-csal is.