Történelmi siker: dél-koreai dráma lett az Oscar nagy győztese
Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező átveszi a legjobb nemzetközi filmnek járó elismerést az Élősködők című alkotásért a 92. Oscar-gálán a hollywoodi Dolby Színházban 2020. február 9-én (Fotó: MTI/EPA/Etienne Laurent)

Ebbe feltehetőleg azok sem fognak tudni belekötni, akik évről évre sokszínűbb Oscarért kiáltanak: idén a legfontosabb kategóriákban a dél-koreai Élősködők diadalmaskodott. Pong Dzsunho (Bong Joon Ho) drámája egyszerre kapta meg a legjobb nemzetközi (korábban: legjobb idegen nyelvű) és a legjobb filmért járó szobrocskát, ahogy a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendezés kategóriában is győzni tudott. Nemhogy dél-koreai filmet nem jutalmaztak még, de idegen nyelvű film nem is vitte eddig haza a legfontosabb elismerést, és nyilván a rendezői díjazottak között sem volt még dél-koreai. Arra sem volt még példa, hogy ugyanaz legyen a legjobb film és a legjobb idegen nyelvű alkotás.

Ezért aztán történelminek is nevezhetjük a 2020-as Oscar-gálát, amin egy olyan egyöntetű kritikuskedvencnek tekinthető ázsiai művészfilm lett a befutó, ami egyszerre bír rendkívül összetett, oldalak százain elemezhető szimbólumrendszerrel, mégis teljesen közérthető és megrendítő társadalmi szatíra. A szegények és gazdagok világát egymással szembeszegező, szerepekről és szerepjátékokról mesélő dráma/fekete komédia már tavaly Cannes-ban is elnyerte az Arany Oroszlánt. Aki egy különleges vetítés keretében nézné meg, hétfőn este láthatja is fekete-fehérben a Művész moziban. Az Élősködők nálunk is ott volt a tavalyi év kedvencei között.

Miért gyilkol Édes Anna? A választ a XXI. század Dél-Koreájában keressük | Magyar Hang

A 92. Oscar-gála az Élősködők sikerén túl igazán nagy meglepetéseket nem hozott. A Joker tavaly szélsőséges fogadtatásra talált, volt, aki az év filmjének tartotta, más viszont egyenesen veszélyes ostobaságnak, ami csak a marketingnek köszönheti, hogy letaglózó társadalmi látleletként tekintenek rá. Az igazság valahol a kettő között lehet, abban viszont nem volt vita, hogy Joaquin Phoenix alakítása tízpontos, a mindig zseniális színész most épp Heath Ledgert megszégyenítő módon lényegült át Jokerré. Át is vehette érte a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrocskát. A nyughatatlan és A nő sztárja soha korábban nem kapott még Oscart, pedig bőven kijárt volna már neki. Erősen politikai beszédet mondott, kiállt az állatjogok mellett, és emléket állított mindössze 23 éves korában, 1993-ban elhunyt bátyjának, River Phoenixnek.

A legjobb főszereplőnő díját Renée Zellweger kapta Judy Garland megformálásáért, az ő győzelmére is számítani lehetett. Korábban már hazavihetett egy szobrocskát a Hideghegy mellékszerepéért. Erős mezőnyben tudott nyerni, versengett még Saoirse Ronan (Kisasszonyok), Charlize Theron (Botrány), Scarlett Johansson (Házassági történet) és Cynthia Erivo (Harriet) is. A Judy című film az élete vége felé járó színésznőt mutatja, aki énekesi karrierjét igyekszik feléleszteni londoni koncertekkel. Zellweger előzőleg a Baftán és a Golden Globe-on is nyerni tudott, Oscar-beszédében pedig Garland, Martin Scorsese és Harriet Tubman előtt tisztelgett.

A legjobb női mellékszereplő Laura Dern lett a Házassági történetből. A színésznő szerepelt egyébként a Kisasszonyokban is, de aki az egyik legerősebb alakítására kíváncsi, az a fiatalkori szexuális zaklatás feldolgozásáról szóló, megrendítő A történetet nézze meg. Dern könnyek között mondott köszönetet Noah Baumbach rendezőnek, de szóba hozta korábbi Oscar-jelölt szüleit, Bruce Dern-t és Diane Ladd-ot is.

Ami elveszett, nem tér vissza többé | Magyar Hang

Az este első díját Brad Pitt kapta a Volt egyszer egy Hollywood férfi mellékszerepéért. Színészként ez volt az első Oscarja. A Quentin Tarantino-film egyébként – holtversenyben Az írrel és az 1917-tel – tíz jelölést kapott. Ebből mindössze kettőt sikerült díjra váltani, a látványtervért jutalmazták még Barbara Linget, illetve Nancy Haigh-t. Az 1917 három technikai díjat vehetett át, elismerték Mark Taylor-t és Stuart Wilson-t hangkeverésért, Guillaume Rocheron-t, Greg Butler-t és Dominic Tuohy-t vizuális effektekért, illetve Roger Deakins-t operatőri munkájáért. Voltak pedig – például a The New York Times –, akik arra számítottak, hogy az egy küldetésre számító, a háborús élményt a legpontosabban visszaadni kívánó, de némiképp patetikus 1917 végül a legjobb film díját is magáénak fogja tudni.

Az este talán legnagyobb vesztese összességében így is a Joker, ami tizenegy jelölésével az Oscar nagy reménységének tűnt, és mi is úgy harangoztuk be, hogy tarolhat majd a gálán, de végül csak két díjat kapott. A jelek szerint hallgattak azokra a szavazók, akik dühösen a film hibáira hívták fel a figyelmet, mert Phoenix szobra mellett csak Hildur Guðnadóttir eredeti filmzenéje ért elismerést. A négy jelöléssel bíró Az aszfalt királyai (Ford v Ferrari) két kategóriában tudott nyerni, a legjobb hangvágás (Donald Sylvester) mellett a legjobb vágáséban (Andrew Buckland és Michael McCusker). Utóbbiban az Élősködők elől sikerült egy szobrot elvinnie a valóban nagyon átélhető, izgalmakban bővelkedő autóversenyzős alkotásnak.

Tarolhat a Joker az Oscar-gálán, de nem lesz ettől mindenki boldog | Magyar Hang

A Joker mellett még inkább szomorkodhat talán Az ír, a Kisasszonyok és a Házassági történet stábja, hiszen bár tíz, illetve hat-hat jelölést kaptak, de még csak kettő díjat sem sikerült összeszedni. A legnagyobb kudarc a maratoni hosszúságú Scorsese-mozié, ami pedig férfi mellékszereplői kategóriában egyenesen két jelölttel is bírt, Al Pacinóval és Joe Pescivel. Úgy tűnik, hiába engedélyezte utólag Robert de Niro a nézőknek, hogy részletekben nézzék meg a Netflix-drámát, ez nem hatotta meg az Oscar-szavazók szívét. A Kisasszonyok legalább kapott egy szobrocskát a jelmeztervezésért (Jacqueline Durran), de hát ez biztosan nem fogja kibékíteni azokat, akik a kissé szirupos könyvadaptáció győzelmében a női jogokért vívott küzdelem fontos állomását látták.

Bár Taika Waititi fekete komédiája, a Jojo Nyuszi is hat jelöléséből csak egyet váltott díjra, de a legjobb adaptált forgatókönyvért járó elismerés azért így is fontos eredménynek számít. „Ez a szobrocska nagyon könnyű. Pedig nehéznek kellene lennie” – mondta köszönőbeszédében Taika Waititi író-rendező, aki korábban olyan komédiákat tett már le az asztalra, mint a Hétköznapi vámpírok és a Vademberek hajszája. A maori színész-rendező a gálán beszélt arról is, hogy reméli, II. világháborús szatírája válasz lehet a világszerte feléledő gyűlöletre. Filmjének főhőse a Hitlerjugend tagja, egy befolyásolható kisfiú, akinek Adolf Hitler a képzeletbeli barátja. Ám a gyereknek idővel kegyetlenül meg kell tanulnia, milyen világot jelent valójában az, amit a nácik építenek.

Keserű lesz a kisfiú ébredése, akinek Hitler a képzeletbeli barátja | Magyar Hang

A legjobb dokumentumfilm Steven Bognar és Julia Reichert rendezése, az American Factory, amit Barack és Michelle Obama produkciós cége, a Higher Ground fémjelzett. A filmben azt láthatjuk, amint egy kínai milliárdos gyárat nyit a General Motors korábbi helyén Ohióban, hogy aztán fehér és fekete munkások emberfeszítő körülmények között végezzék ott mindennapi feladatukat. A produkció a Participant Media égisze alatt készült, de mikor az elnöki pár meglátta, annyira tetszett nekik, hogy mindenképp a nevükre akarták venni.

A legjobb animációs film díját a Toy Story 4. kapta, elhappolva azt a csodálatos francia Keresem a testemet elől, míg a legjobb rövid dokumentumfilm a Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl). A rövidfilmek közül a Marshall Curry rendezte The Neighbors' Window térhetett haza elismeréssel, míg az animációs rövidfilmek közül a Hair Love. A legjobb eredeti dal a Rocketmanben szereplő (I'm Gonna) Love Me Again volt (zene: Elton John, szöveg: Bernie Taupin), míg a legjobb sminkért Kazu Hiro, Anne Morgan és Vivian Baker (Botrány) kapta a díjat.

Az idei Oscar-gála kifogna Niedermüller Péteren, de Takaró Mihály elégedett lehet | Magyar Hang

Az idei Oscar-gála egyik központi figurája lehetett Natalie Portman is, aki olyan felöltőben jelent meg, amin a jelölésig nem jutó rendezőnők nevei szerepeltek. A Fekete hattyú és a Léon, a profi sztárja őket emelte ki, mint akik megérdemelték volna szerinte az elismerést: Lorene Scafaria (A Wall Street pillangói), Lulu Wang (A búcsú), Greta Gerwig (Kisasszonyok), Mati Diop (Az Atlantiak), Marielle Heller (Egy kivételes barát), Melina Matsoukas (Queen&Slim), Alma Har’el (Honey Boy) és Céline Sciamma (Portré a lángoló fiatal lányról).

A vörös szőnyegen felbukkant a nemrég a Grammy-n taroló Billie Eilish is, míg Spike Lee a lila öltönyével és az azon szereplő 24-es számmal a tragikus körülmények között elhunyt Kobe Bryantre emlékezett.

Az idén ismét házigazda nélkül maradt gálán végül Steve Martin és Chris Rock mégis lényegében ebben a szerepben tündököltek. Fellépett többek között Eminem a nagy sikerű Lose yourself című slágerével, illetve Janelle Monaé A kivételes barát című film dalának részletével. Igaz, azt sokan nem teljesen értették, a rapper 2002-es, 8 mérföldből való dala hogy került ide, de azért a fejét nagyjából mindenki rázta rá, leszámítva az este egyik nagy vesztesét, Martin Scorsesét.