Úszónadrág és danse macabre

Cannes-i botrányfilm és látványos közönségsiker, a francia mozi nagyasszonya és egy csapat úszónadrágot húzó férfi: február végén elstartolt a 9. Frankofón Filmnapok és Fesztivál rendezvénysorozat. Míg a vetítésekre egy héten keresztül, február 27. és március 8. között ülhetünk be, addig a fesztivál hagyományosan több mint egy hónapig, ezúttal április 1-ig tart majd. A komoly- és könnyűzenei, valamint dzsesszkoncertekkel, a színdarabokkal és könyvbemutatókkal a MÜPA, a BMC, a Liszt Emlékmúzeum, az A38 és a Francia Intézet is várja a vendégeket.

Gaspar Noé új filme, az Eksztázis (Climax) tavaly Cannes-ban már borzolta a kedélyeket, sokan A ház, amit Jack épített-nél is súlyosabb darabnak érezték. Ehhez képest a fogadtatása jóval pozitívabb volt, mint Lars von Trier filmjéé. Noé nyilatkozta is: ahhoz szokott hozzá, hogy kivonulnak a filmjéről, így a népszerűséget egy kicsit még szoknia kell. A nagyvászonra álmodott danse macabre áprilisban érkezik a Vertigo jóvoltából, de látható lesz a Frankofón Filmnapokon is. A mozikban egyébként lesz kísérőfilmje is, a majdnem Oscar-jelölésig jutott Susotázs, aminek rendezőjével, Tóth Barnabással nemrég interjúztunk.

Az Eksztázistól a rendezőtől megszokott provokatív hangvételt kell várni. A legutóbbi, a mozikban 3D-ben vetített Szerelem központi témája már a testiség volt, és ez jellemző a legújabb őrületre is. Noé az Independentnek arról beszélt tavaly ősszel: úgy érzi, a meztelenség démonizálása a XIX. századig taszítja vissza a nyugati társadalmat. A Climaxben egyébként nagyrészt valóban táncosokat, és nem profi színészeket látunk, leszámítva a főszereplő Sofia Boutellát.

Catherine Deneuve új filmje, a Claire Darling utolsó húzása a franciaországi bemutató után nem sokkal nálunk is látható lesz. A történet szerint a címszereplő egy nyári reggelen arra ébred, hogy ez lehet élete utolsó napja, ezért különös kirakodóvásárba fog. Hazaérkezik rég látott lánya is, akit ténylegesen Deneuve gyermeke, Chiara Mastroianni alakít.

A 75 évesen is rendkívül aktív Deneuve-öt nemrég egy gorillával láthattuk különös kapcsolatot kialakítani a Legújabb testamentumban. Jaco Van Dormael filmje legalább olyan varázslatos volt, mint a rendező korábbi munkája, a Mr. Nobody. Deneuve emellett metoo-ügyi megszólalásával került be legutóbb a hírekbe: Brigitte Bardot mellett ő is úgy vélte, hogy a zaklatásokat tematizáló közhangulat veszélyeztetni az „ostromlás szabadságát”, amit szerinte meg kell hagyni a férfiaknak.

A fesztivál nyitófilmje a Szabadúszók volt, ami hat César-jelölést gyűjtött be, de játszották Cannes-ban is. A filmben egy csapat középkorú, megviselt férfit láthatunk, akik úgy döntenek, úszónadrágot húznak, és bevetik magukat az életbe. A különlegességek kedvelői péntek este a Széchenyi Fürdő termál medencéjében is megtekinthetik az alkotást egy szabadtéri vetítésen.

Izgalmas néznivalónak ígérkezik az Éjszaka Tunéziában is, amit Cannes-ban Un Certain Regard-díjra jelöltek. A francia-tunéziai dráma súlyos történet: egy fiatal lány önfeledtnek induló estéje fordul tragédiába. Kaouther Ben Hania filmjét csütörtökön vetítették, de az érdeklődők kedden még megtekinthetik a Toldiban.

Az új produkciók mellett számos különlegességgel is készülnek. Fekete Ibolya nagy sikerű filmje, az Anyám és más futóbolondok a családból francia nyelven, magyar felirattal lesz látható a Francia Intézetben. Retrospektív vetítések keretében leadják Denys Arcand több rendezését: Az amerikai birodalom hanyatlását (1986), a Barbárok a kapuknál-t (2003) és Az amerikai birodalom bukását (2018).

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/8. számában jelent meg, 2019. február 22-én.