A Válasz online színházi berkekből és kormányzati forrásból is úgy értesült, pont a Vidnyánszky Attila által vezetett Nemzeti Színház nyerheti a legtöbbet az új helyzetben. Jegybevételei alapján 2018-ban a Nemzeti Színház 76 millió forint tao befogadására volt jogosult, most viszont ennek az összegnek több mint tízszeresét, 800 millió forintot ítélték meg az intézménynek. Mindeközben nagymúltú és meghatározó játszóhelyek, fesztiválok a tao megszüntetése miatt épp a bezárás küszöbén egyensúlyoznak.
„Keveseknek szúrt szemet a turpisság hónapokkal ezelőtt, amikor az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) nyilvánosságra hozta a tao-pótlás igényeinek bejelentéséhez szükséges nyomtatvány kitöltési segédletét. Ez tizenegy kategóriát jelölt meg, amelyben igényeiket jelezhetik az érintettek, rögtön az első pedig a 'Nemzetstratégiai előadó-művészeti intézmények' kategóriája. A rettentően hivatalosnak tűnő megfogalmazást azonban hiába keresi bárki az előadó-művészeti törvény szövegében. Ilyet az nem ismer. S hogy akkor mégis melyek ezek az intézmények? Ennek megállapítása pontosan olyan hasraütés-szerűen történt, ahogy szokott: aki közel van a tűzhöz, az lesz nemzetstratégiai jelentőségű. Az Opera ilyetén minősítése ellen persze aligha lehet kifogása bárkinek, a Nemzeti Színház is belefér, még a Müpa mellett is lehet érveket hozni – ezeken kívül azonban az Operett, a cirkuszcég MACIVA és a Pesti Magyar Színház érdemesült a kategóriára. S a fejenként 800-800 millió forintra. Az eredeti terv azonban több sebből is vérzett: egyrészt így az Operett vagy az Opera kevesebbet kapott volna, mint amire taóból számíthatott, a Nemzeti több mint tízszeres dotálása pedig a teljes szakmának, még a Fidesz-közelieknek is vérbe borította a szemét. A terv tehát két hete módosult és végül három összeget határoztak meg. A Nemzeti így „csupán” ötszörösét kapja a tao-pénzének (400 millió), a Müpa, a MACIVA és a Pesti Magyar Színház 800-at kap majd, míg az Opera és az Operett fejenként 1,2 milliárdot” – írják a cikkben.
A Valasz rávilágít arra, hogy miközben a Nemzeti támogatása egyre a nő, a nézőszám viszont még mindig nagyon alacsony, ezt mutatja a 76 milliós tao-jogosultság is. A színházban az üres ülőhelyeket az esetek nagy többségében diákokkal töltik fel, akik ingyenjegyet kapnak az előadásokra.
Vidnyánszky Attila területfoglalását nézve a Nemzeti Színháznak járó tetemes támogatási összeg nem meglepő, de a Zalán János vezette Pesti Magyar Színház 800 milliója már annál inkább. Stumpf Andrásban, a Válasz Online újságírójában felmerült a kétely: „Mi a nemzetstratégiai jelentősége a Zalán János vezette teátrumnak? A kérdést az érintettnek is fel szerettük volna tenni, aki előbb visszahívást ígért, újbóli próbálkozásunkra pedig nem vette fel a telefont. Egyelőre úgy fest, puszira kapják a pénzt: arra az ígéretre, hogy ugyanis a jövő évadtól majd nemzeti ifjúsági színházként működik az intézmény – bármit is jelentsen ez. A nagy tao-győztesek tehát éppen azok, akiket az állam amúgy is eltart.”
A cikkben felvetődik az is, hogy kik és mi alapján döntenek ma a tao-kompenzációról. „Elvileg a (szintén Zalán János -vezette) Színházművészeti Bizottság véleményez, s az államtitkár javaslatára Kásler Miklós miniszter dönt. A valóságról azonban inkább árulkodik az egyeztetések helyszíne. Ami nem más, mint: Vidnyánszky Attila dolgozószobája. Értesüléseink szerint legalábbis nem Fekete irodájában, hanem a Nemzetiben gyűltek össze a nemzetstratégiailag kedvezményezettek, hogy meghányják-vessék a nekik járó támogatásokat” - írja a Válasz.
A rendszer kedvezmenyezettjeivel szemben a függetlenek jegyáremeléssel és fizetéscsökkentéssel voltak kénytelenek úrrá lenni a tao-kiesésen. Pintér Béla lapunknak beszélt arról, hogy a társulata 46 millió forinttal kevesebből gazdálkodhat idén. De hogy mennyi pénz áll a jövőben a rendelkezésükre, arról semmilyen információjuk nincs. Annak ellenére, hogy egy hónapja már nyilvánosnak kellene lenniük a döntéseknek.